26.05.2021 - M20-002-2-01456 - Viedeň - 00 UTC

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
oldo
Príspevky: 179
Dátum registrácie: 23. Marca 2014, 12:58
Bydlisko: Vesele pri Piestanoch
Kontaktovať užívateľa:

26.05.2021 - M20-002-2-01456 - Viedeň - 00 UTC

Príspevok od užívateľa oldo » 29. Mája 2021, 17:55

Typ sondy: M20
HW: M20-002-2-01456
Frekvencia: 401.000 MHz
Miesto vypustenia: Viedeň
Dátum a čas štartu: 26.05.2021 01:25 SELČ
Dátum a čas dopadu: 26.05.2021 03:37 SELČ
Dátum a čas nálezu: 29.05.2021 14:21 SELČ
Miesto nálezu: severne od obce Madunice
LAT: 48.4945
LON: 17.7944

Toto bude dlhší log, lebo sonda ma trochu potrápila. Odlovil som ju až na tretí pokus.
Sonda dopadla v noci, bol som ráno v práci, poobede sa mi nechcelo ísť hľadať sondu, tak som tam vybehol až ďalší deň. Prechádzal som tadiaľ asi pred týždňom, tak som si pozrel v autokamere, čo tam rastie. Obilie. To je fajn. Má tak pol metra, takže s dronom dohľadanie bude hračka. No lenže problém bol odhadnúť miesto dopadu.

Obr01.jpg
Celá dráha letu

Posledná poloha bola z výšky 650 m nad terénom, takže ešte dosť vysoko. Ale padala rýchlo. Teda najprv padala dobre, asi 8 m/s ale niečo sa stalo v 2 km výške a zrýchlila pád na 11 m/s. To bolo síce dobré znamenie, že nedoletela ďaleko, ale hore fúkal dosť silný vietor, asi 11 m/s, čo vychádzalo na dolet vyše 500m. Lenže pri zemi nefúkalo skoro vôbec, tak do 1 m/s. Podľa Aladina zo SHMU mal pri zemi vietor zoslabnúť. Čo mu aj vyšlo. Dokonca Aladin predpovedal, že pri zemi bude fúkať južný. Lenže nebolo jasné v akej výške sa to zlomí. A navyše prediktory dávali západný vietor až po zem. Takže teraz komu veriť. Najprv som veril Prediktoru, urobil som si odhad dopadu. S tým, že som zobral do úvahy bezvetrie pri zemi, prepočítal dolet na max 250 metrov po smere letu smer východ a podľa toho nastavil bod Odhad 1. Popri kanáli váhu je celkom fajn cesta, takže som odparkoval tam. Bod HOME.

Obr03.jpg
Prvé hľadanie, parkoval som v bode HOME, ale nič som nenašiel

No a nič. Ani stopy. V mobile to nie je moc dobre vidieť, tak ešte video pozrem doma. Ale ani tak nič. Celú odhadovanú oblasť dopadu som preletel. Tak som sa pozrel na Google Earth, jediné čo mi vychádzalo, že vietor spomalil ešte viac, než som rátal. Skúsil som dopočítať dolet pri ozaj slabom vetre, vychádzalo to na 140 m. Takže na druhý deň pokus č.2.
Počkal som na ukľudnenie vetra, to prišlo až navečer po 19. hodine. Do tmy som mal minimálne hodinu.
Ale toto bol trochu adrenalínový odlov. A manželka teda riadne stresovala. Teraz som stál na hlavnej ceste, odtiaľ to bolo bližšie. Cesta je široká, dalo sa tam zastaviť úplne mimo cestu. No lenže kým som vybalil drona, tak oproti prišlo auto s Piešťanskými tabuľami, zastavilo asi 100m pred nami v opačnom pruhu. Po chvíli vystúpili 2 chalani a išli k nám. Neboli to apači, boli bieli. No vraj im došiel benzín, tak že či nemám bandasku, alebo ich nehodím k pumpe, tá bola asi 1 km južne v ich smere jazdy. Že zaplatia, to neni problém, peniaze majú. Len potrebujú hodiť na pumpu. Nejak sa mi to nezdalo. Hovorím, že ja tam mám projekt, robím nejakú dokumentáciu s dronom, že teraz nemôžem, lebo potrebujem to dokončiť za svetla. Že keď dolietam, možno. Potom sa zas pýtali, či nemám v aute bandasku s naftou. Reku najprv benzín, teraz zas nafta. No neviem. Ale teda premávka tam bola hustá, tak že nech si stopnú auto, alebo nech idú pešo, na pumpe si kúpia bandasku a môžu hneď načapovať. Na to sa tvárili trochu kyslo, jeden tam splietal niečo, že svet je nahovno, nikto nikomu nepomôže, každý na všetko kašle, aj na nich, že by sa najradšej zastrelil a také. Kukám na nich, že tam asi niečo nebude v poriadku. Reku šak sa prejdite kilometer a hotovo. Za pol hodinu ste nazad. Ale to sa im evidentne nepáčilo. Ja som už štartoval drona, tak že nemám čas na nich. Jako nebolo mi všetko jedno, jeden ešte sedel v aute. Tí dvaja boli o hlavu vyšší odo mňa, neviem o čo im išlo, ale tváril som sa že mám robotu. Tak odišli nazad k autu, nasadli a zostali tam stáť. Bolo vidieť, že tam niečo riešia, dosť gestikulovali rukami. Manželka už ani nedýchala, a stále ma ťahala preč. Ale šak je to frekventovaná hlavná cesta, tam by si snáď nič nedovolili.

Medzitým som pustil drona, čas letel. No ale zrejme z toho celého sa mi podarilo zle sa zorientovať v teréne, takže som lietal úplne inde, než som plánoval.
Viď mapa 2, žltá čiara, bod Odhad 2 som omylom úplne obišiel:

Obr04.jpg
Druhý pokus, tam bolo veľa adrenalínu, tak som zablúdil inde, než som plánoval, vľavo vidieť po ceste žltú čiaru, to som s dronom letel preč na vyzdvihnutie mimo tých čakajúcich v aute

Lietal som už asi 20 minút a oni stále sedeli v aute. Ani nestopovali, len tam sedeli a debatovali. Divné. Už mohli byť nazad. Tak som začal premýšlať, že čo spravia, keď sa s dronom vrátim, začnem ho tam baliť a tak. Že určite dobehnú a už sa ich nezbavím. A ideálne by bolo vyraziť smer Piešťany. Teda opačne, než je pumpa, nech to nevyzerá tak sprosto, že som sa na nich vykašlal. Tak som vymyslel plán. V baterke ostávalo ešte asi 5 minút, tak som s dronom doletel na hlavnú cestu a postupne popri ceste som letel na sever. Preletel som ponad naše auto a potom popri nich. Drona si všimli, vykúkali z okna niečo ukazovali. S dronom som potiahol asi 350 metrov, keď už baterka dochádzala. Tak som ho nechal vznášať pri krajnici a rýchlo som s autom vyrazil za dronom. Jak som prefrčal okolo nich, tak čosi kričali a rozhadzovali rukami. Medzitým začal ovládač pípať, že prebieha automatické pristátie, lebo baterka je vybitá. No reku uplne super, len aby nesadol na cestu. Tak som manželke dal ovládač, nech ho dokaruje na krajnicu. Tá bola ešte stále v panike, ani nevedela ako sa dron ovláda, takže slušný adrenalin, sledovať drona a aj auto. Ale podarilo sa. Kým dron zletel z 10 metrov, kde sa vznášal až na zem, tak ja som medzitým prišiel k nemu. Bolo treba iba asi pol metra potiahnuť z trávy na štrk a potom už pekne pristál. No a kým som to celé pobalil, prešlo aj 10 minút. A to auto tam stále stálo. Chvíľu pobehovali okolo auta, potom zas sadli. Ale stále tam stáli. Tak nič, vyrazili sme domov.
Teda fakt by ma zaujímalo, kde bola pravda. Ja som samozrejme hneď myslel na to, že ma chcú okradnúť. Ale ktovie. Len to bolo také divné. Že im prišiel benzín alebo čo to mali, zrovna tesne pri nás. A kúsok od pumpy. Boli to Piešťanci, som sa ich pýtal. A že išli do Červeníka. Za tu takmer hodinu, čo tam stáli by stihli auto už aj odtlačiť. Určite by v pohode stihli pešo prejsť. A tiež by určite niekto prišiel z Piešťan na pomoc. Šak to bolo max 10 minút od Piešťan. A tiež je asistenčná služba. Proste možnosti mali a nič neriešili. A neboli to zrovna mladíci, mohli mať okolo 30 rokov.


Obr17.jpg
A tu je záber z drona na včerajšie adrenalínové lovenie, vidieť moje čierne auto (v krúžku vľavo) a pred ním to neznáme biele

Obr18.jpg
Tu som s dronom preletel ponad neho, keď som letel preč dopredu :)

Obr19.jpg
A tu pristávam, tesne som to stihol, už len ťuk do páčky, posunúť drona vľavo pol metra a už môže sadnúť. Upozorňoval, že miesto pristátia nie je vhodné, ale nakoniec by aj tak sadol, lebo baterka už končila


Problém je v tom, že originál aplikácia DJI Fly, čo používam na lietanie, neumožňuje navigáciu podľa WayPointov. Teda že si zadám body a dron tam zaletí. Pred rokom som si kvôli tomu kúpil aplikáciu Litchi, tá jednak podporuje aj 3D okuliare a jednak má rôzne režimy sledovania. Napr. Follow Me a pod. A má aj autonómny režim podľa nastavenej trasy. Litchi moc nepoužívam, stačí aj tá originál. Lebo napr v Litchi chýbajú niektoré možnosti nastavenia drona. A tiež aktualizácia firmware sa dá len cez originál apku.
Takže 3. pokus som už plánoval cez waypointy. Len ešte bolo treba doriešiť, že kde vlastne mám hľadať. Ale keďže pôvodný Odhad 2 som obišiel, nastavil som si v Litchi trasu tak, aby som preletel aj ten bod odhadu 2 ale aj okolie, ak by predsa len sonda zatočila na sever, začínal som už aj veriť tomu prízemnému južnému vetru podľa Aladina. Teda prízemný, ale myslím tak pár sto metrov nad zemou. Takto vyzeral plán v Litchi:

Obr05.jpg
Takto som si to pripravil v Litchi a sonda sa našla hneď po štarte (červený krúžok), štartoval som z bodu 1, bod 28 je posledný bod na 3 km trase, mala trvať 16 minút

Takže dnes som tam prišiel, znova na hlavnú cestu, naštartoval drona, načítal pripravenú trasu a stlačil PLAY. Jednoduché. A dron sa hneď rozbehol podľa nastavenej misie. Tým sa myslí mnoho vecí. Nastavuje sa výška drona, rýchlosť, otočenie drona, náklon kamery a iné. Je tam toho ozaj dosť, dá sa s tým pekne pohrať. Len samozrejme treba dať pozor na prekážky, lebo dron nemá vpredu senzory, takže sa nevyhne ničomu. V tomto prípade to bolo prázdne rovné pole, takže pohoda. Raz som s ním už takto skoro nabúral, lebo som letel do kopca ale zle som spočítal nadmorskú výšku, tú treba zvyšovať podľa terénu v tom plánovači. Dron takmer vpálil do stromov. Našťastie sa ovládanie dá kedykoľvek prevziať alebo zastaviť misiu.
No a hneď v prvom úseku trasy som uvidel veľkú červenú vec :) padák. Žiaril tam pekne:

Obr08.jpg
Takto sa objavil padák v obraze z drona (foto je po otočení drona smerom k autu, proti letu sondy, takže sonda je vľavo a nie vpravo)

Obr06.jpg
Tretie hľadanie (červená čiara), bolo úspešné. A hneď na začiatku trasy, ešte som tam potom lietal a skúšal

Obr07.jpg
Ešte iný pohľad, je vidieť ako sonda nakoniec zatočila na sever, úplne nečakane

Obr02.jpg
Miesto dopadu


Takže nakoniec sa potvrdilo aj to, že sonda úplne spomalila a vietor sa stočil na južný. Na mapke je to pekne vidieť že bola úplne inde. A to som mal šťastie, že som plán nastavil dosť naširoko. Až tak moc na sever som letieť nechcel.

Manželka sa teda vybrala pre sondu, ja som zatiaľ skúšal tie funkcie v Litchi. Väčšinou drona nechám vznášať nad sondou ako orientačný bod, ale teraz som chcel lietať a testovať. Tak som opísal súradnice s displeja a dal manželke do navigácie.
Padák uvidela až keď bola tesne pri ňom. Sonda bola 2 metre južne, lanko odmotané, ale napadané takmer na jednej kope. Takže z toho vyplýva, že pri zemi bolo fakt takmer bezvetrie, keď to padlo vedľa seba a jednak že sa vietor fakt otočil na južný, preto bol padák severne od sondy.

Obr09.jpg
Pohľad od sondy na manželku ako ide k sonde, vzadu na ceste auto (čierne)

Obr10.jpg
Manželka je 5 metrov od sondy a nič nevidí

Obr11.jpg
A takto ju uvidela ona, zapadnutá v medzere od traktora

Obr12.jpg
A tu je padák, zhora je vidieť úplne fajnovo

Obr13.jpg
Sonda narazila na zem asi otočená opačne, pásik so snímačmi bol ohnutý v 90 stupňovom uhle

Obr14.jpg
A už sa balí, dron to sleduje

Obr15.jpg
Vystúpanie do 35 metrov a obzeranie horizontu, vzadu na ceste auto

Obr16.jpg
Ešte raz sonda


Takže sonda dohľadaná na 3.pokus s dronom. Neviem si predstaviť takúto sondu hľadať pešo. V obilí, kde padák nebolo vidieť na 3 metre. A lanko vlastne ani nebolo žiadne natiahnuté, všetko to bolo pokope. A celá tá lokalita, kde som plánoval hľadať, mala rozmery asi 300x300 metrov. To fakt iba spraviť rojnicu.

Užívateľov profilový obrázok
Michallom
Príspevky: 20
Dátum registrácie: 24. Mája 2021, 16:32
Bydlisko: Tachov

Re: 26.05.2021 - M20-002-2-01456 - Viedeň - 00 UTC

Príspevok od užívateľa Michallom » 29. Mája 2021, 20:07

Tak ta je teda opravdu zasloužená. Já mám zatím jen dvě sondy (začal jsem před 14 dny), ale obě byly proti týhle naservírovaný na stříbrným podnose :)

Užívateľov profilový obrázok
ok1mrm
Krmič
Príspevky: 214
Dátum registrácie: 28. Júna 2018, 20:51
Bydlisko: Liberec

Re: 26.05.2021 - M20-002-2-01456 - Viedeň - 00 UTC

Príspevok od užívateľa ok1mrm » 30. Mája 2021, 07:20

Oldo gratulace, krásné čtení s krimi zápletkou - super čtení k raní kávě.. ;)

Napísať odpoveď