6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič
Príspevky: 695
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa 2IT » 6. Januára 2020, 15:56

Typ sondy: RS41 O3 6A3 6653
HW: R1930180
Frekvencia: 401.1 MHz
Miesto vypustenia: Praha (WMOID:11520)
Dátum a časvypustenia: 6.1.2020 12:15
Dátum a čas nálezu: 6.1.2020 15:09
Posledné súradnice LAT LON: 49.313543 15.92178 ALT: 625m
Súradnice nájdenia LAT LON: 49.314189 15.922089 Google maps

Všichni asi čekají co bude za román , ale vlastne nic moc.

1. Nikam jsem nechtěl, predikce ke Znojmu, podle mé predikce k Mikulovu.... jet přes Brno a přetahovat se s OE? Hmm.... Jsem si škodolibě říkal, kdyby tak prdl a nerozbalil se hi a ono bub, dopředu 300 z místa v km/h a dolu 190m/s ? Co se dějě. Už ve 30km to ma kolem 20 m/s. Predikce VelMez. Ok, venku zprvhlo, je nula, beru 4x4, jsem po chururgickém zákroku tak ať mi ...... :D


Sjíždím z D1 a jíž slyším....ok ok, mam triangle 9 3 x GP každy s LNA a porovnává fáze a analog ručička ukazuje zda mám směer tak nějak...

Toť odpověď OK1HGA -. jel jsem sám, -Jarek v práci.

Díky samo navigaci, řízení apod. jsem rád, že je ledovka, nikdo neblika a netroubí že jedu pomalu. Chvílema fakt jedu 4x4 jinak nesjedu (neubrzdím) a nebo nevyjedu.
5km vzduchem od sondy dsTNCv2 připojen k ICOM ID-E2820 ukazuje S7. hmmm. Co to taky je u dopadu, jako by dopadla a pak se hýbala ještě......až na místě mi to došlo, dopadla bez padáku, kutálela se dolů. Vylezu u auta, nechavám krmit ale vrrrr pumpy je dost hlasitá, škoda, yagi zustává v autě..


Zjišťuji co se stalo, informuji Pavla, pořizuji u auta panorama a mobil dám na auto na střechu a odjíždíjm..... ajaj. Stmívá se. Nakonec dohledán.

Cesta zpět byla opět taková uklouzaná a to i na 380 a vubec silnice 3,třídy. Zkusil jsem to na zadek, ale zkončil bych ve škarpě,,,,možná proto všichni s těma formana jedou 80? Hi.

Přidal jsem pár fotek ještě.

Díky za 2 sondy.... tu 0z někdo chce nebo pro ní mám sjet?


PS - můj názor je, že někde kolem Náměště n.O. bude odvíječ a padák, otevřel se, ale v rychlosti 370km/h to dostalo škub a menši slabost šnúrky udělala své
Prílohy
P_20200106_153502.jpg
P_20200106_153437.jpg
P_20200106_153428.jpg
P_20200106_150138.jpg
P_20200106_150119.jpg
P_20200106_150114.jpg
Toto neslo v rezimu 2x4 vyjet a i v 4x4 to tancilo na lede
P_20200106_150105.jpg
P_20200106_150023.jpg
P_20200106_145955.jpg
P_20200106_145938.jpg
P_20200106_145925.jpg
P_20200106_144636_PN.jpg
panorama
P_20200106_144609.jpg
P_20200106_144601.jpg
P_20200106_144146.jpg
P_20200106_144125.jpg
P_20200106_144116.jpg
P_20200106_144022.jpg
Naposledy upravil/-a 2IT v 7. Januára 2020, 07:51, upravené celkom 2 krát.

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1588
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa Pazar » 6. Januára 2020, 20:24

Na padáku byl obvyklý kontakt na mobil a e-mail, tak se časem třeba někdo ozve, kde padák s odvíječem skončily ;-)

Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič
Príspevky: 695
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa 2IT » 6. Januára 2020, 20:35

To by mne take zajimalo. A ja se tesil na padak sesity z ruznych barev.... tak treba mi jeden nechas :D

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1588
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa Pazar » 6. Januára 2020, 20:57

Vnutím se fotogalerií pro ty, kteří s námi ještě před rokem nebyli, nebo jen pro připomenutí.....
Prílohy
P1065826.JPG
P1065827.JPG
P1065830.JPG
P1065832.JPG
P1065833.JPG
P1065834.JPG
P1065838.JPG
P1065840.JPG
P1065845.JPG
20200106.1215m.jpg
start1.jpg
start2.jpg
start3.jpg
start4.jpg

Rubberbear
Príspevky: 2
Dátum registrácie: 6. Januára 2020, 23:47
Bydlisko: Vienna

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa Rubberbear » 7. Januára 2020, 00:12

Hi,
I found this conversation and translate it with google. I just want to say, I saw the parachute landing and found it in Vienna (Oberlaa) when I go for a walk with my dog at 16:55 :)
Prílohy
20200106_165551.jpg
20200106_235327.jpg

Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič
Príspevky: 695
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa 2IT » 7. Januára 2020, 07:55

Thank you a lot! It xplains how long it can fly with 500g total wight on short rope. Can I offer money for postage or you want to keep souveneir??
I am not pushing you, it is rare for you!
Send more pictures woith closeup of reel (where the line broke off).

73
Jiri OK2IT

Užívateľov profilový obrázok
1tec
Príspevky: 156
Dátum registrácie: 14. Marca 2018, 06:59
Bydlisko: Liberec

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa 1tec » 7. Januára 2020, 08:07

Uzasne, jak je svet maly. Zahada vyresena. Vadny provazek...
Ted pro test hodte jednu s padakem z radarove veze.
Pro lovce padaku dejte starou 41 nad odvijec at lokalizujete padak, hi.


It amazes how small the world is. Mystery solved. Faulty cord ...
Now throw one for the radar tower parachute.
For parachute hunters, put the old 41 above the bucket and locate the parachute, hi.

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1588
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa Pazar » 7. Januára 2020, 10:58

My to za vyřešenou záhadu nepovažujeme. Podle kvalitní fotografie od Rubberbear byla šňůrka na cívku odvíječe upevněna standardně a dobře. Konec šňůrky je ostrý, minimálně roztřepaný. Zato konec, co našel Jirka 2IT, je hodně roztřepený a na tom kousku na detailní fotce jsou na šňůrce 2 obyčejné uzlíky a dvakrát menší i větší motanice. Tohle všechno mohlo vzniknout jen působením pružnosti šňůrky při jejím přetržením po burstu? Nebo byla šňůrka u odvíječe nastavena a spoj povolil? Možná by mohla pomoci další detailní fotka od Jirky, která by neměla tak přepálenou bílou a bylo by možné lépe posoudit stav uzlíků a motanic na "jeho" konci?

Samotná pevnost šňůrky odvíječe bude pravděpodobně vyšší, než padákové žluté šňůrky a proto bych nějaké experimenty s házením z věže nedělal. Letošní padák má shodné parametry s tím loňským (průměr vrchlíku i jeho stabilizační otvor) a tak ani škubnutí po otevření padáku v řídkém vzduchu v té výšce by nemělo být větší, než v minulosti.

Šikovní lovci padáků nepotřebují žádnou navigační RS41, stačí chodit do přírody venčit psa, jak bylo potvrzeno ve Vídni. :lol:

Rubberbear
Príspevky: 2
Dátum registrácie: 6. Januára 2020, 23:47
Bydlisko: Vienna

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa Rubberbear » 7. Januára 2020, 17:01

@Jiri, here are more pics with closer view.
Yes, its rare for me and normally I will never find once again. But you collect this and so its more important/useful for you and so I can send it to you.
Prílohy
20200107_162752.jpg
20200107_163831.jpg

Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič
Príspevky: 695
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa 2IT » 7. Januára 2020, 19:59

pridavam
Prílohy
P_20200107_195836.jpg
P_20200107_195822.jpg
P_20200107_195845.jpg

Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič
Príspevky: 695
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa 2IT » 7. Januára 2020, 20:19

Rubberbear napísal:
7. Januára 2020, 17:01
@Jiri, here are more pics with closer view.
Yes, its rare for me and normally I will never find once again. But you collect this and so its more important/useful for you and so I can send it to you.
Thamks a lot, up to you! I am sure I can get one parachute from Prague if I say pretty please or I do plan to catch few more ,)

Now in Czech, sorry:

Vypada to jako by jet stream hnal soupravu pres 300km/h, balon praskne, a rychlost se nesnizi ale v momente vytoci silou celych 50m snury a jak cela sestava leti temer horizontalne, vse se toci a uzlikuje a pytlikuje, ozubeni se zachova jako brit, jedna strana je temer ustrihnuta a druha sla ze sikma? Pokud rubberbear je ochoten poslat padak na mou adresu, rad mu poslu zeleny padak ze sezony 2019 jako suvenyr a potom dovezu na Libus oba konce na pruzkum.
Jako toto je zajimave:

http://sondetracker.radiosonda.sk/live/ ... w=R1930180

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1588
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa Pazar » 7. Januára 2020, 22:03

Do pr..le! :oops: :evil:

Napsal jsem obsáhlý popis mého pohledu na tuto kauzu a když jsem to chtěl odeslat na web, tak jsem omylem brnkl o pravou myš a celý text odešel do brdiček.
Nepomohlo ani to, že jsem si průběžně několikrát dělal zálohu CtrlC. V CtrlV nic nebylo.

Tak druhý pokus a bohužel bude stručnější.

Jirko, ani ve Tvém přídavku nevidím detaily šňůrky, pořád je to jen celá bílá žížalka. Vím, že to není jednoduché, sám u těchto detailů hledám kompromis mezi režimem foťáku, osvětlením a zaostřením. ;)

Taky nesouhlasím s Tvým výkladem průběhu přetržení šňůrky.
Celá délka šňůrky se vytočí pár minut po startu a dál letí celá sestava téměř svisle. Na všechny části působí stejná síla větru, i když je to jet stream. Maximálně se svislost narušuje rozdílnou plochou a hmotností jednotlivých dílů. Po burstu se toho moc nezmění, jen odpadne vznosná síla balonu, která ovlivňuje stoupavost, ale ne horizontální rychlost. Naopak se otevře padák, ale v řídkém vzduchu zpočátku moc nebrzdí a je stále horizontálně unášen větrem, jako ozonovka. To je princip meteorologického měření výškového větru, aerodynamický odpor balonu by se neměl výrazně uplatňovat, letí společně s okolní vzduchovou hmotou. Proto celá sestava neletí horizontálně. Odvíječ Graw vede šňůrku dutým nýtem, který má oblé hrany a nic lepšího asi není. Pro mne jsou největší záhadou ty uzlíky a motanice na Tvém konci šňůrky. Hmotnost toho cancourku je mizivá, tak převážně volně vlaje. Ozonovka nemůže kolem konce šňůrky kroužit a dělat uzlíky blízko sebe na pár centimetrech. Proč je tvar obou konců šňůrky tak odlišný? Nebyla šňůrka nakonec opravdu nastavená? Každý rybář ví, že tento typ závěsu v uzlu má několikrát menší pevnost, než přímá část. Odvíječ by také neřezal šňůrku na 3 části, aby jeden konec řezalo něco jiného, než ten druhý konec.
Pro řešení této záhady má nejmenší cenu padák. Důležitější by bylo získat od Rubberbeara odvíječ, pro detailní porovnání konců šňůrek. Zda je to jeden kus, nebo nastavené, by se už dalo asi zjistit jen chemickým rozborem obou konců. To ale dělají na počkání jen v amerických detektivkách. :lol:

Robby_DG0ROB
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 10. Januára 2017, 14:41
Bydlisko: Regensburg JN69AA

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa Robby_DG0ROB » 7. Januára 2020, 23:05

Stanice na Hohenpeißenbergu, která pouze spouští ozónové sondy, používá Graw UW30 téměř výhradně. Čas od času zde byly pozorovány roztřepené šňůry, ale naštěstí se to stává velmi zřídka. Příležitostně byly použity šňůry Vaisala, které byly protírány mnohem častěji - většinou na okraji odvíječe, pokud obsahovaly otřepy.
73 de Robby

Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič
Príspevky: 695
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa 2IT » 9. Januára 2020, 10:43

Pazar napísal:
7. Januára 2020, 22:03
Do pr..le! :oops: :evil:

Napsal jsem obsáhlý popis mého pohledu na tuto kauzu a když jsem to chtěl odeslat na web, tak jsem omylem brnkl o pravou myš a celý text odešel do brdiček.
Nepomohlo ani to, že jsem si průběžně několikrát dělal zálohu CtrlC. V CtrlV nic nebylo.

Tak druhý pokus a bohužel bude stručnější.

Jirko, ani ve Tvém přídavku nevidím detaily šňůrky, pořád je to jen celá bílá žížalka. Vím, že to není jednoduché, sám u těchto detailů hledám kompromis mezi režimem foťáku, osvětlením a zaostřením. ;)

Taky nesouhlasím s Tvým výkladem průběhu přetržení šňůrky.
Celá délka šňůrky se vytočí pár minut po startu a dál letí celá sestava téměř svisle. Na všechny části působí stejná síla větru, i když je to jet stream. Maximálně se svislost narušuje rozdílnou plochou a hmotností jednotlivých dílů. Po burstu se toho moc nezmění, jen odpadne vznosná síla balonu, která ovlivňuje stoupavost, ale ne horizontální rychlost. Naopak se otevře padák, ale v řídkém vzduchu zpočátku moc nebrzdí a je stále horizontálně unášen větrem, jako ozonovka. To je princip meteorologického měření výškového větru, aerodynamický odpor balonu by se neměl výrazně uplatňovat, letí společně s okolní vzduchovou hmotou. Proto celá sestava neletí horizontálně. Odvíječ Graw vede šňůrku dutým nýtem, který má oblé hrany a nic lepšího asi není. Pro mne jsou největší záhadou ty uzlíky a motanice na Tvém konci šňůrky. Hmotnost toho cancourku je mizivá, tak převážně volně vlaje. Ozonovka nemůže kolem konce šňůrky kroužit a dělat uzlíky blízko sebe na pár centimetrech. Proč je tvar obou konců šňůrky tak odlišný? Nebyla šňůrka nakonec opravdu nastavená? Každý rybář ví, že tento typ závěsu v uzlu má několikrát menší pevnost, než přímá část. Odvíječ by také neřezal šňůrku na 3 části, aby jeden konec řezalo něco jiného, než ten druhý konec.
Pro řešení této záhady má nejmenší cenu padák. Důležitější by bylo získat od Rubberbeara odvíječ, pro detailní porovnání konců šňůrek. Zda je to jeden kus, nebo nastavené, by se už dalo asi zjistit jen chemickým rozborem obou konců. To ale dělají na počkání jen v amerických detektivkách. :lol:
uzliky jsou zahadou, ty mohy rozlozit na cerny textil a nasvitit ...mam studiove osvetleni tak je muzeme prozkoumat. brzy budu mit jiz oba dva konce, potom si lamte hlavy sami a kdo vyhraje, dostane UW1 do hlavy..... hi

Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič
Príspevky: 695
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa 2IT » 9. Januára 2020, 10:48

Pazar - otazka k nasemu tel.hovoru.
co kdyz sestava praskla tak, ze letela svisle kolem 370km/h a naje/dnou puk, balon praskne, padak se rychlosti proudeni i v tak ridke atmosfere otvira a a zustava o 50m vyse nez krabice. vysledkem je ze krabice je v pasmu 250km/h a padak v pasmu 270km/h nebo i vice? muze to nastat vubec?
Sila razova to byla, neutrhlo se to az v 15km opotrebenim, ale pracovat to mohlo klidne 30km cesty nahoru.

Robby_DG0ROB
Príspevky: 59
Dátum registrácie: 10. Januára 2017, 14:41
Bydlisko: Regensburg JN69AA

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa Robby_DG0ROB » 9. Januára 2020, 12:36

Padák v této výšce nebrzdí, protože (téměř) není vzduch.
73 de Robby

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1588
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa Pazar » 9. Januára 2020, 12:59

To 2IT: Trochu se to pokusím učesat. Píšeš, že sestava letěla svisle 370 km/hod a najednou balon praskne. Možná jsi myslel vodorovně a 370 km/hod jsi vzal z grafu na sonderských datech. Já bych ten jediný bod se 100 m/s považoval za chybný, protože náš systém MW41 to nenaměřil. Naopak, před burstem a po burstu to foukalo s malými výkyvy kolem 70 m/s = 256 km/hod, jak je dále vidět. Jedině, co není jasné, zda skutečně bylo stoupání ozonovky ukončeno prasknutím balonu, nebo přetržením závěsu odvíječe. Údajně to Vaisala z RAW GPS dat pozná, ale nakonec to není až tak důležité. Já si tedy myslím, že k přetržení nedošlo nadměrnou silou v důsledků výrazně jinak silného větru v o 50 m odlišných hladinách balonu a ozonovky. Trochu mne mate to, že slabší šňůrka od padáku zůstala celá a silnější z odvíječe praskla. To by se opravdu musela o něco přeříznout, nebo byla chybně nastavená, nebo nějak oslabená/naříznutá.

vítr z MW41 před koncem
103 26 33580 6.2 -33.7 1 -77.2 264 72.0
103 27 33585 6.2 -33.6 1 -77.1 264 72.1
103 28 33591 6.2 -33.6 1 -77.1 264 72.1
103 29 33597 6.2 -33.6 1 -77.1 264 72.1
103 30 33603 6.2 -33.5 1 -77.1 264 72.1
103 31 33608 6.2 -33.5 1 -77.1 264 72.1
103 32 33614 6.2 -33.5 1 -77.0 264 72.1 fv Mw
103 33 33620 6.2 -33.4 1 -77.0 264 72.1
103 34 33627 6.2 -33.4 1 -77.0 264 72.1
103 35 33634 6.2 -33.3 1 -76.9 264 72.1
103 36 33641 6.2 -33.3 1 -76.9 264 72.1
103 37 33647 6.2 -33.2 1 -76.9 264 72.0
103 38 33653 6.2 -33.1 1 -76.8 265 72.0
103 39 33660 6.2 -33.1 1 -76.8 265 71.9 PiTiUiWi
103 40 33666 6.2 -33.0 1 -76.8 265 71.9 PiTiUiWi
103 41 33673 6.2 -33.0 1 -76.7 265 71.8 PiTiUiWi
103 42 33679 6.1 -32.9 1 -76.7 265 71.8 PiTiUiWi
103 43 33686 6.1 -32.9 1 -76.7 265 71.7 PiTiUiWi
103 44 33692 6.1 -32.9 1 -76.6 265 71.6 Wi
103 45 33700 6.1 -32.8 1 -76.6 265 71.5
103 46 33708 6.1 -32.8 1 -76.6 265 71.4
103 47 33716 6.1 -32.8 1 -76.6 265 71.3
103 48 33725 6.1 -32.8 1 -76.6 265 71.2
103 49 33732 6.1 -32.7 1 -76.6 265 71.1
103 50 33738 6.1 -32.7 1 -76.6 265 71.0
103 51 33743 6.1 -32.7 1 -76.5 265 70.9
103 52 33749 6.1 -32.7 1 -76.5 265 70.9
103 53 33755 6.1 -32.6 1 -76.5 265 70.8
103 54 33762 6.1 -32.6 1 -76.5 265 70.7
103 55 33769 6.1 -32.6 1 -76.5 265 70.6
103 56 33776 6.1 -32.5 1 -76.4 265 70.6
103 57 33782 6.1 -32.5 1 -76.4 265 70.5
103 58 33788 6.1 -32.4 1 -76.3 265 70.5
103 59 33794 6.0 -32.3 1 -76.3 265 70.5
104 00 33801 6.0 -32.2 1 -76.3 265 70.5
104 01 33807 6.0 -32.2 1 -76.2 265 70.5
104 02 33814 6.0 -32.1 1 -76.2 265 70.5
104 03 33820 6.0 -32.0 1 -76.1 265 70.5
104 04 33827 6.0 -32.0 1 -76.1 265 70.5
104 05 33834 6.0 -31.9 1 -76.0 265 70.5
104 06 33841 6.0 -31.9 1 -76.0 265 70.5
104 07 33849 6.0 -31.8 1 -76.0 265 70.6
104 08 33856 6.0 -31.8 1 -76.0 265 70.6
104 09 33863 6.0 -31.8 1 -75.9 265 70.6
104 10 33870 6.0 -31.7 1 -75.9 265 70.7
104 11 33877 6.0 -31.7 1 -75.9 265 70.7
104 12 33884 6.0 -31.6 1 -75.8 265 70.7
104 13 33891 6.0 -31.5 1 -75.8 265 70.7
104 14 33898 6.0 -31.5 1 -75.7 265 70.7
104 15 33905 6.0 -31.4 1 -75.7 265 70.7
104 16 33911 5.9 -31.3 1 -75.7 265 70.7
104 17 33917 5.9 -31.3 1 -75.6 265 70.7
104 18 33924 5.9 -31.3 1 -75.6 265 70.7
104 19 33932 5.9 -31.3 1 -75.6 265 70.7
104 20 33938 5.9 -31.3 1 -75.6 265 70.6 TUdfv

vítr při cestě dolů
21 7.71 32101.4 49.42853 15.83410 -38.81 -78.08 266 67.6
20 7.56 32237.5 49.42849 15.83316 -38.18 -78.00 266 67.9
19 7.41 32371.9 49.42846 15.83220 -37.74 -78.05 266 68.2
18 7.27 32503.9 49.42841 15.83124 -37.30 -78.10 266 68.4
17 7.14 32632.6 49.42836 15.83029 -36.80 -78.13 266 68.6
16 7.01 32757.2 49.42831 15.82934 -36.23 -78.11 266 68.8
15 6.89 32877.0 49.42826 15.82840 -35.64 -78.08 266 69.0
14 6.78 32991.6 49.42820 15.82745 -35.08 -78.06 266 69.2
13 6.67 33100.9 49.42814 15.82650 -34.54 -77.73 266 69.3
12 6.57 33204.6 49.42808 15.82555 -34.01 -77.39 266 69.5
11 6.48 33303.1 49.42802 15.82459 -33.46 -77.03 265 69.6
10 6.40 33396.1 49.42796 15.82363 -32.93 -76.69 265 69.7
9 6.32 33483.5 49.42790 15.82267 -32.48 -76.40 265 69.8
8 6.25 33565.0 49.42785 15.82171 -32.14 -76.18 265 69.9
7 6.18 33639.7 49.42779 15.82074 -31.91 -76.04 265 70.0
6 6.12 33707.1 49.42774 15.81979 -31.75 -75.93 265 70.1
5 6.07 33766.7 49.42768 15.81883 -31.62 -75.85 265 70.2
4 6.03 33818.2 49.42763 15.81787 -31.51 -75.78 265 70.3
3 5.99 33860.9 49.42757 15.81690 -31.42 -75.72 265 70.4
2 5.96 33894.6 49.42751 15.81593 -31.34 -75.67 265 70.5
1 5.94 33918.8 49.42746 15.81496 -31.30 -75.64 265 70.5
0 5.93 33933.5 49.42740 15.81400 -31.27 -75.62 265 70.6
zde je vidět, že se měnila rychlost o jeden, dva, metry
Prílohy
H_vítr.jpg
H_vítr.jpg (33.24 KiB) 910 zobrazení

Užívateľov profilový obrázok
ok1jmo
Príspevky: 53
Dátum registrácie: 7. Septembra 2017, 18:27
Bydlisko: Havlickuv Brod

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa ok1jmo » 9. Januára 2020, 21:49

Dovoluji si také přispět do diskuse. Proč došlo k oddělení padáku a odvíječe od boxu.

V minulé sezoně 2019 jsem měl možnost seznámit se s odvíječem u ozonovky. Docela mě překvapilo, jak jsou ostré hrany plechu na obvodové konstrukci odvíječe. Dovoluji si říci, že při nevhodné manipulaci se hned pořežete.

Moje teorie: po prasknutí balonu došlo k vymrštění odvíječe proti napnuté šňůrce, která je při stoupání otáčena. Jak mile je uvolněna v tahu dojde k jejímu kroucení a stahování ve volném prostoru. To by vysvětlovalo ty zamotané uzlíky.
Více krát jsem se s nimi setkal u nalezených sond. Při šikovném uvolnění a natažení provázku se uzlíky lehce uvolnily a po povolení se provázek opět stočil do uzlíků.

Pak už došlo k rotaci celého kompletu. Díky rotaci se otočila šňůrka okolo odvíječe. Pak už stačilo, aby zafungovala proti síla hmotnosti ovíječe, padáku, zbytku balonu a šňůrka se střihla o hranu odvíječe. Je možné, že se to neudálo na jednou ale vícekrát. Naznačuje to posun pramenů na šňůrce. Z obou stran fotek.

Na závěr mám pro Vás několik videi z youtube.com, které zaznamenávají co se po prasknutí balonu v atmosféře děje. Hezké pokoukání.

https://www.youtube.com/watch?v=ASBAe9tG_ls

https://www.youtube.com/watch?v=X2IpAN1BhfQ

https://www.youtube.com/watch?v=V6Y5klUiEIw

https://www.youtube.com/watch?v=xp2BO_99HhI

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1588
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa Pazar » 9. Januára 2020, 23:42

Dovolím si trochu nesouhlasit.
Je zásadní rozdíl mezi šňůrkou klasických odvíječů u sond RS92 a RS41 a cvakacího odvíječe Graw v tom, že šňůrka Vaisala není pletená, jako má Graw, je to jen svazek jednotlivých nitek, čili mají zcela odlišné vlastnosti.

Z mnoha desítek videí na YT je vidět, že u zcela jiných sestav, kdy má náklad různou hmotnost, délku závěsu mezi balonem, padákem a nákladem, i materiál šňůrky, jsou případy, kdy kamera se jen jemně pohupuje a pomalu rotuje, ale i situace, kdy se kamera otáčí tak rychle, že je všechno rozmazané. Někdo připojí padák vzhůru nohama, někdo hned u hrdla balonu...

Již mnoho let má naše ozonová sestava ustálenou konfiguraci. Padák s 5 m dlouhou šňůrkou (aby byl co nejdále od cárů balonu po burstu) je v balonu. Odvíječ Graw je spolehlivý a používaný i při mnoharamenných lustrech při srovnávání sond, pořádaných WMO. V naší loňské ozonové kampani byl padák nefunkční jen v jediném případě, kdy se balon při burstu jen natrhl a padák v něm zůstal uvězněn.

K Tvojí teorii. Běžně se padák otevírá ihned po burstu a rychlost padání je zpočátku větší jen kvůli řídkému vzduchu = malému aerodynamickému odporu padáku. Šňůrka Graw není až tak pružná, že by dokázala poměrně těžký odvíječ nějak významně vymrštit proti lehkému O3 boxu, jak píšeš. Po uvolnění napětí šňůrka Graw se nekroutí, ani nestahuje, protože je pletená. Tvoje zkušenost asi plyne z klasických šňůrek Vaisala. Sebe divočejší kroucení ale nemůže i na uvolněné šňůrce udělat jediný jednoduchý uzlík. Ten vždy vzniká provlečením jednoho konce smyčkou a tento konec je v tomto případě tvořen O3 boxem, nebo odvíječem se zbytkem balonu. Ty vyfocené chuchvalce by tak mohly vzniknout, ale 2 utažené jednoduché uzlíky mezi nimi ne. Bohužel nikdo nikdy neviděl na vlastní oči, jak standardní ozonovka zpočátku padá. Ještě asi existuje více variant, podle toho, kolik a jaké zbytky balonu zůstaly u jeho hrdla. Obecně se dá předpokládat, že při ustřelení balonu u hrdla, což se běžně děje, všechny části ozonové sestavy zpočátku padají volným pádem a proto mezi nimi asi nejsou významné destruktivní síly. Brzy začne zbytky jemně brzdit padák.

Já jsem na fotkách z Vídně viděl, že konec nalezené šňůrky byl "ustřižen" velmi rovně, bez posunů a různých délek jednotlivých pramenů, které jsou jasně vidět na fotkách od Jirky. To je pro mne osobně ta největší záhada, která se mi jeví jako důsledek spojení dvou dílů, nebo poškození již při výrobě odvíječe. Vícenásobné přeříznutí by to jistě trochu vysvětlovalo, ale těch náhod by už bylo moc. ;)

Užívateľov profilový obrázok
2IT
Krmič
Príspevky: 695
Dátum registrácie: 15. Augusta 2017, 16:15
Bydlisko: Devět křížů, Kopřivnice u rodičů a dálnice D1
Kontaktovať užívateľa:

Re: 6.1.2020 - R1930180 - Praha - 12UTC O3 6A36653

Príspevok od užívateľa 2IT » 10. Januára 2020, 11:00

dOSTANU ODVIJEC I PADAK, POTOM UDELAM MAKRO NA ZRCADLOVCE.

Napísať odpoveď