12.04.2019 - 12z - N0833281 - Praha Libuš + O3

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
r00t
Príspevky: 527
Dátum registrácie: 27. Augusta 2013, 16:22
Bydlisko: Praha 9
Kontaktovať užívateľa:

12.04.2019 - 12z - N0833281 - Praha Libuš + O3

Príspevok od užívateľa r00t » 12. Apríla 2019, 21:25

Typ sondy : RS92-SGP + ECC O3
HW kód : N0833281
Frekvence : 401.100 MHz
Datum a čas vypuštění : 12.04.2019 11:15z
Datum nálezu: 12.04.2019
Místo vypuštění : Praha Libuš
Místo nálezu: 50.1116119° 15.5728139°

S Tetrixem jsme vyrazili pro ozon, predikce slibovala dopad někde před Pardubicemi. Na burst jsme čekali v Týnci nad Labem a potom pokračovali dál na východ. Předpokládané místo dopadu se taky trochu posouvalo, i když dlouho to vypadalo na Sopřeč nebo Žáravice, někam do lesa. Ale když už konečně sonda udělala plánovou otočku v asi 1800m, bylo jasné že dopadne u obce Voleč. Kvůli nízké oblačnosti dlouho nebyla sonda vidět, uviděli jsme jí až nad vesnicí, jak rychle letí na jih. Jeli jsme s ní a sledovali, jak před námi dopadá na louku. Na místě foukal docela silný a studený severní vítr a padák se vznášel vysoko nad zemí. Přijeli jsme pohodlně až k ní, ale ještě jsme jí museli chvíli honit po louce. Stačil jeden silnější závan větru a padák jí odvláčel asi 100m. Padák se potom zamotal do nějakého kusu drátu z ohradníku, ale i s ním se stále dokázal vznést. Sonda dost utrpěla vláčením po pastvině a přišla o čidla i GPS anténu. Žárovička kotrmelce přežila a ještě pěkně svítila, stejně tak čerpadlo stále běželo. Všechno stratosmetí jsme z pastviny uklidili a mohli jsme se vydat na zpáteční cestu.


Vítr unášel padák a vláčel sondu po pastvině
DSC00156e.jpg

Bylo vidět že tahle krabice už nějaké podobné vláčení zažila
DSC00155e.jpg

Sonda to bohužel odnesla mnohem hůř, přišla o čidla i GPS anténu
DSC00157e.jpg

Z balonu toho moc nezbylo, odvíječ nebyl moc zamotaný do latexu
DSC00160e.jpg

Za věnování na padáku děkujeme Pazarovi
DSC00163e.jpg

Pro nás novinka, žárovička na sondě připojená na nálevnou baterku
DSC00162e.jpg

Užívateľov profilový obrázok
OK1HGA
Krmič / Lovič
Príspevky: 525
Dátum registrácie: 1. Marca 2014, 11:17
Bydlisko: Česká Třebová

Re: 12.04.2019 - 12z - N0833281 - Praha Libuš + O3

Príspevok od užívateľa OK1HGA » 12. Apríla 2019, 22:38

a sakra, mě se zdál ten box nějaký povědomý . . .
http://forum.radiosonda.sk/viewtopic.php?f=9&t=3150

Pavel
Príspevky: 25
Dátum registrácie: 9. Septembra 2018, 11:05
Bydlisko: Zlín-Štípa

Re: 12.04.2019 - 12z - N0833281 - Praha Libuš + O3

Príspevok od užívateľa Pavel » 13. Apríla 2019, 07:53

Jaký význam tam má ta žárovička?

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2021
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 12.04.2019 - 12z - N0833281 - Praha Libuš + O3

Príspevok od užívateľa Pazar » 13. Apríla 2019, 08:33

Celý princip měření ozonu je u tohoto systému odladěn desítkami let zkušeností z jeho provozování. Původně se nálevné hořčíkové baterie používaly všeobecně k napájení meteorologických radiosond. Kromě dlouhé skladovatelnosti, kdy je elektrolyt v suchém skupenství, dostatečné kapacitě a napětí, je sekundárním projevem elektrochemické reakce i mnoho tepla. To ohřívá baterii a ta normálně funguje i když kolem ní panuje mráz až -90°C.

U ozonovky bylo toto využíváno i k přiměřenému ohřevu vnitřku O3 boxu tak, aby pumpa a tekutá náplň čidla, vlivem průchodu venkovního ledového vzduchu, nezamrzaly.
Letos se u nás zvýšilo podezření, že některé z nálevných baterií nefungovaly úplně správně a tak mohlo dojít k poklesu jejich napětí, tím snížení otáček motorku a výkonu pumpy, což se odrazilo na snížení citlivosti O3 čidla, či dokonce k jeho zamrznutí.

U nové generace ozonovek, připojených k sondě RS41, Vaisala nahradila méně spolehlivé nálevné baterie dvěma 9 V menšími a lehčími bateriemi lithiovými, s příznivou vybíjecí charakteristikou a teplotní výdrží. Ovšem teplo z nálevné baterie tam chybí a proto jako option, pokud je to třeba, je možné k ozonovému interface pro RS41 připojit další 9V lithiovou baterii a elektronika interface zapne vytápění prostoru boxu při poklesu teploty pod 5°C a vypne při teplotách nad 7°C. Proto se někdy může stát, že tato "vytápěcí" baterie není během letu vůbec zapnuta a nálezce jí může získat s plnou kapacitou.

Než přejdeme na ozonová měření v roce 2020 s RS41, tak jsme začali v průběhu letošní sezony používat k pohonu motorku také lithiovky, ale interface pro RS92 nemá modul k ovládání jeho teploty z další baterie. Proto jsme pro ohřev boxu ponechali funkční nálevnou baterii, stejně by nám zbytečně zbyly a aby měla ekvivalentní zátěž, zapojujeme na ní onu žárovičku. Ta má podobný odběr jako motorek, čili si zachovává i standardní teplotní vlastnost.

To jsem se zase rozepsal, ale snad už je to teď každému jasné, proč v poslední době lítají ozonovky s bludičkou....... ;-)

Napísať odpoveď