1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
- LAAZN
- Príspevky: 275
- Dátum registrácie: 3. Júla 2019, 09:02
- Bydlisko: Holýšov
1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Typ sondy: RS41-SG O3
HW: U1830591
Frekvencia: 404.2 MHz
Miesto vypustenia: Praha (WMOID:11520)
Dátum a čas vypustenia: 1.3.2023 12:17
Dátum a čas nálezu: 1.1.1970 1:00
Posledné súradnice LAT LON: 49.802652 13.476289 ALT: 458m
Súradnice nájdenia LAT LON: Google maps Mapy.cz Turistická
HW: U1830591
Frekvencia: 404.2 MHz
Miesto vypustenia: Praha (WMOID:11520)
Dátum a čas vypustenia: 1.3.2023 12:17
Dátum a čas nálezu: 1.1.1970 1:00
Posledné súradnice LAT LON: 49.802652 13.476289 ALT: 458m
Súradnice nájdenia LAT LON: Google maps Mapy.cz Turistická
- LAAZN
- Príspevky: 275
- Dátum registrácie: 3. Júla 2019, 09:02
- Bydlisko: Holýšov
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Ostatní doplnim později.
- Pazar
- Príspevky: 1934
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Jsi Pan dokonalý !
- Medvidas
- Krmič
- Príspevky: 137
- Dátum registrácie: 27. Októbra 2019, 18:49
- Bydlisko: Hradec Králové
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Ultrarychlý odlov i log, klobouk dolů.
Ne že bych čekal, že tam najdeš hromadu polystyrenových kuliček,
ale když si vezmu, že dopadová rychlost poměrně těžké sondy byla přes 50 km/h,
tak ten stav boxu je naprosto úžasný. Skvěle se to utlumilo.
Ne že bych čekal, že tam najdeš hromadu polystyrenových kuliček,

ale když si vezmu, že dopadová rychlost poměrně těžké sondy byla přes 50 km/h,
tak ten stav boxu je naprosto úžasný. Skvěle se to utlumilo.
- LAAZN
- Príspevky: 275
- Dátum registrácie: 3. Júla 2019, 09:02
- Bydlisko: Holýšov
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC


- Pazar
- Príspevky: 1934
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Dík za detail konce šňůrky odvíječe.
Odvíječe pro naše ozonová měření Vaisala nakupuje u firmy GRAW.
Standardní délka šňůrky u UW1 je 30 metrů, my máme požadavek 55 metrů, což je možné objednat a je i tak Vaisalou deklarována.
Že LAAZN naměřil jen necelých 50 metrů je divné a já vidím jen 2 možné hlavní důvody:
Buď na nás GRAW snad jen občas šetří, nebo byla šňůrka tentokrát spojena na délku 55 m ze dvou kusů, s jakými uzly, to ale netuším.
Potom by k rozpojení uzlu mohlo dojít při škubnutí při burstu, nebo se ta změť mohla vytvořit při uvolnění napětí na konci přetržené šňůrky, nebo to jsou právě ty spojovací uzly.
Jaké mechanické vlastnosti má šňůrka v mrazech stratosféry kolem -50°C, to také nevíme. Co je ale známo, že v místě uzlu má tento typ šňůrky podstatně sníženou pevnost v tahu.
Nezdá se ale, že by to byl zbytek uzlu, kterým je šňůrka upevněna k rotoru odvíječe, protože na obrázku z LOGu z 27. 2., lze zahlédnout poměrně jednoduchý uzel.
Jak vypadá standardně konec šňůrky na rozmotaném odvíječi, to mohou vědět jen úspěšní a pozorní lovci ozonovek.
My to vidět před startem nemůžeme a ani nemůžeme každý odvíječ pro kontrolu rozmotat a zjistit délku a celistvost jeho šňůrky. Nebyli bychom totiž schopni šňůrku správně namotat zpět na cívku.
Do obrázků vkládám záběry na odvíječe při posledních čtyřech termínech, od leva 22., 24., 27. února a zcela vpravo dnešní = 1. března.
Nezdá se, že by se lišila velikost navinutí špulky, i když by chybějících 5 metrů možná nebylo možné, jen pohledem, odhalit.
A teď je řada na dalších, aby zkusili také vysvětlit celé dění při dnešní nemilé příhodě.
Odvíječe pro naše ozonová měření Vaisala nakupuje u firmy GRAW.
Standardní délka šňůrky u UW1 je 30 metrů, my máme požadavek 55 metrů, což je možné objednat a je i tak Vaisalou deklarována.
Že LAAZN naměřil jen necelých 50 metrů je divné a já vidím jen 2 možné hlavní důvody:
Buď na nás GRAW snad jen občas šetří, nebo byla šňůrka tentokrát spojena na délku 55 m ze dvou kusů, s jakými uzly, to ale netuším.
Potom by k rozpojení uzlu mohlo dojít při škubnutí při burstu, nebo se ta změť mohla vytvořit při uvolnění napětí na konci přetržené šňůrky, nebo to jsou právě ty spojovací uzly.
Jaké mechanické vlastnosti má šňůrka v mrazech stratosféry kolem -50°C, to také nevíme. Co je ale známo, že v místě uzlu má tento typ šňůrky podstatně sníženou pevnost v tahu.
Nezdá se ale, že by to byl zbytek uzlu, kterým je šňůrka upevněna k rotoru odvíječe, protože na obrázku z LOGu z 27. 2., lze zahlédnout poměrně jednoduchý uzel.
Jak vypadá standardně konec šňůrky na rozmotaném odvíječi, to mohou vědět jen úspěšní a pozorní lovci ozonovek.
My to vidět před startem nemůžeme a ani nemůžeme každý odvíječ pro kontrolu rozmotat a zjistit délku a celistvost jeho šňůrky. Nebyli bychom totiž schopni šňůrku správně namotat zpět na cívku.
Do obrázků vkládám záběry na odvíječe při posledních čtyřech termínech, od leva 22., 24., 27. února a zcela vpravo dnešní = 1. března.
Nezdá se, že by se lišila velikost navinutí špulky, i když by chybějících 5 metrů možná nebylo možné, jen pohledem, odhalit.
A teď je řada na dalších, aby zkusili také vysvětlit celé dění při dnešní nemilé příhodě.
- LAAZN
- Príspevky: 275
- Dátum registrácie: 3. Júla 2019, 09:02
- Bydlisko: Holýšov
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Teď jsem prohlédl O3 box a 4 závěsné šnůrky, které nejsou zařízlé do polystyrenu. Takže extémní tah boxu na závěsnou šnůru také nebyl. Je záhadné proč se provázek přetrhl 5m pod odvíječem. Rozhodně to nemohl zpúsobit sondážník špatnými uzlíky, tak jak jej tady napadl jeden odborník.
- Pazar
- Príspevky: 1934
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
K tomuto termínu existuje více dokumentárních foto, které stvrzují, že i v tomto případě bylo při startu vše standardní a na straně obsluhy nenastala žádná chyba.
Tu předešlou zmínku, na možné nesprávné spojení uzlíky vinou operátora, jsem přešel mlčením, protože na spodní originální smyčku šňůrky odvíječe od výrobce navlékám karabinku já a je to rutina.
Na O3 boxu jsou opět nosné šňůrky instalovány výrobcem boxu a operátor jen po jejich svislém vyvážení jedním uzlem vytvoří závěsné očko, bez možnosti jeho samovolného rozvázání.
Těsně před startem se toto očko zahákne do karabinky pod odvíječem a i tato "operace" se obrazově dokumentuje.
I tentokrát je k dispozici video ze startu a já sem mohu připojit jen několik políček videa, ze kterých je jednoznačně vidět, že start proběhl pozvolně, bez nějakého záškubu po uvolnění balonu.
To, že se šňůrka přetrhla 5 m pod odvíječem bychom mohli tvrdit, pokud by někdo padák se zbytky balonu a odvíječem našel, vrátil a přetržení 5m pod odvíječem by se tak potvrdilo.
Sice se v minulosti občas stávalo, že prudký záběr padáčku, když byla nějaká časová prodleva mezi burstem balonu a plným otevřením padáku, zapříčinil přetržení závěsné šňůrky padáku.
Tato "chyba" byla odstraněna tak, že výrobce padáčku zvětšil odvětrávací otvor na vrcholu vrchlíku a počáteční záškub se tak zmenšil a šňůrka to vydržela. Jen o málo nižší brzdící účinnost
padáku stále bohatě zaručila rychlost dopadu ozonovky na zem v rozmezí požadovaných parametrů ze strany ICAO. Nesmí se také zapomenout na to, že ve výškách nad 30 km je opravdu podstatně
nižší hustota vzduchu, čili ta ani nerozvine padák okamžitě a ráz na šňůrku není tak velký, jak by se mohlo zdát ze zkušeností s přetahováním se s padákem na zemi za větru. Komplikaci může přinést
situace, kdy se padák vymaní ze zbytků balonu až v nižší výškové hladině, kdy už stačí ozonovka nabrat vysokou pádovou rychlost a i vzduch je tam hustší a brzdí proto větší silou. Ale ani toto
se netýká tohoto komentovaného případu.
Tu předešlou zmínku, na možné nesprávné spojení uzlíky vinou operátora, jsem přešel mlčením, protože na spodní originální smyčku šňůrky odvíječe od výrobce navlékám karabinku já a je to rutina.
Na O3 boxu jsou opět nosné šňůrky instalovány výrobcem boxu a operátor jen po jejich svislém vyvážení jedním uzlem vytvoří závěsné očko, bez možnosti jeho samovolného rozvázání.
Těsně před startem se toto očko zahákne do karabinky pod odvíječem a i tato "operace" se obrazově dokumentuje.
I tentokrát je k dispozici video ze startu a já sem mohu připojit jen několik políček videa, ze kterých je jednoznačně vidět, že start proběhl pozvolně, bez nějakého záškubu po uvolnění balonu.
To, že se šňůrka přetrhla 5 m pod odvíječem bychom mohli tvrdit, pokud by někdo padák se zbytky balonu a odvíječem našel, vrátil a přetržení 5m pod odvíječem by se tak potvrdilo.
Sice se v minulosti občas stávalo, že prudký záběr padáčku, když byla nějaká časová prodleva mezi burstem balonu a plným otevřením padáku, zapříčinil přetržení závěsné šňůrky padáku.
Tato "chyba" byla odstraněna tak, že výrobce padáčku zvětšil odvětrávací otvor na vrcholu vrchlíku a počáteční záškub se tak zmenšil a šňůrka to vydržela. Jen o málo nižší brzdící účinnost
padáku stále bohatě zaručila rychlost dopadu ozonovky na zem v rozmezí požadovaných parametrů ze strany ICAO. Nesmí se také zapomenout na to, že ve výškách nad 30 km je opravdu podstatně
nižší hustota vzduchu, čili ta ani nerozvine padák okamžitě a ráz na šňůrku není tak velký, jak by se mohlo zdát ze zkušeností s přetahováním se s padákem na zemi za větru. Komplikaci může přinést
situace, kdy se padák vymaní ze zbytků balonu až v nižší výškové hladině, kdy už stačí ozonovka nabrat vysokou pádovou rychlost a i vzduch je tam hustší a brzdí proto větší silou. Ale ani toto
se netýká tohoto komentovaného případu.
- ok1jmo
- Príspevky: 93
- Dátum registrácie: 7. Septembra 2017, 18:27
- Bydlisko: Havlickuv Brod
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Dovoluji si zde doplnit naměřenou delku šnůrky dvou posledních odvíječů a to 48,57m a 49,1m. (možná chyba +/-5cm měřeno po 1m).
Možná se ta šnůrka po roztažení z odvíječe a mrazem srazí o 5m ?
Možná se ta šnůrka po roztažení z odvíječe a mrazem srazí o 5m ?
- Pazar
- Príspevky: 1934
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Dík za změření šňůrek z UW1, ale snad to není stejný fake jako ten nepochopitelný výmysl o nálezu ozonovky z 27. února.
Určitě jsme zkontrolovali délku šňůrek u původních odvíječů firmy EN-SCI, které jsme kvůli jejich nekvalitě reklamovali a
Vaisala musela objednat kvalitní odvíječe od firmy Graw pro další dodávky. Zda jsme kontrolovali i jejich délku po jejich
dodání, to si už nevzpomínám. Aktuálně to neměříme, ale dáme zprávu Omnipolu, zda skutečně dodává, co bylo uvedeno
v kontraktu? Tato délka byla doporučena Vaisalou z důvodu příznivého vzájemného vlivu všech komponent při ozonovém
měření a pomáhá to k vyhodnocení dat FW Vaisala u hmotnějších ozonovek.
Určitě jsme zkontrolovali délku šňůrek u původních odvíječů firmy EN-SCI, které jsme kvůli jejich nekvalitě reklamovali a
Vaisala musela objednat kvalitní odvíječe od firmy Graw pro další dodávky. Zda jsme kontrolovali i jejich délku po jejich
dodání, to si už nevzpomínám. Aktuálně to neměříme, ale dáme zprávu Omnipolu, zda skutečně dodává, co bylo uvedeno
v kontraktu? Tato délka byla doporučena Vaisalou z důvodu příznivého vzájemného vlivu všech komponent při ozonovém
měření a pomáhá to k vyhodnocení dat FW Vaisala u hmotnějších ozonovek.
- ok1jmo
- Príspevky: 93
- Dátum registrácie: 7. Septembra 2017, 18:27
- Bydlisko: Havlickuv Brod
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Pavle pošli mi odpovědní zásilku a já ti je mile rád vrátím zpět. Adresu tam máš. Razantně odmítám to nařčení z fejku, a dávat do toho nějaké peníze. Balík za ozonovku stojí 159Kč
Dále již nebudu téma komentovat S pozdravem Všem Mirek OK1JMO
Dále již nebudu téma komentovat S pozdravem Všem Mirek OK1JMO
- Pazar
- Príspevky: 1934
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 1.3.2023 - U1830591 - Praha - 12UTC
Ahoj Mirku,
pokusím se napravit zkalené vody a dát do pořádku alespoň kauzu délky šňůrky u odvíječů Graw UW1.
Jak jistě víte, v loňském roce skončil pětiletý kontrakt ČHMÚ s Omnipolem/Vaisalou na dodávku nového systému MW41,
radiosond RS41-SG, balonů i ozonovek s potřebným příslušenstvím. Naše ministerstvo nevyžadovalo provést nové VŘ, jen
se aktualizovala nová pětiletá smlouva s trochu pozměněnou specifikací spotřebního materiálu (část balonů je typu TA600,
zkoušíme nové EKO odvíječe a ozonový odvíječ UW1-50). To znamená, že i dodavatel konečně uvádí délku O3 odvíječe 50m.
Proto informace od Luďka LAAZN o délce nalezené šňůrky odvíječe v délce téměř 50 m zjednodušila naše úvahy, co bylo
příčinou selhání padáku. Nejednalo se tedy o nastavovanou šňůrku, ale její konec se utrhl ze špulky odvíječe. Tak máme
argumenty pro naše další jednání s dodavatelem. Vhodně jsi to doplnil i Ty, Mirku svým přeměřením svých 2 úlovků o délce
také 50 m. Už tedy nemusím spekulovat, zda tyto rozměry nejsou nějakým humorem. Proto se Ti omlouvám, výrazně jsi nám
s tím pomohl. Prosím tedy o shovívavost a považujme tuto nejistotu za vyřešenou a není třeba se k ní už vracet.
Ilustrace jsou v přílohách:
pokusím se napravit zkalené vody a dát do pořádku alespoň kauzu délky šňůrky u odvíječů Graw UW1.
Jak jistě víte, v loňském roce skončil pětiletý kontrakt ČHMÚ s Omnipolem/Vaisalou na dodávku nového systému MW41,
radiosond RS41-SG, balonů i ozonovek s potřebným příslušenstvím. Naše ministerstvo nevyžadovalo provést nové VŘ, jen
se aktualizovala nová pětiletá smlouva s trochu pozměněnou specifikací spotřebního materiálu (část balonů je typu TA600,
zkoušíme nové EKO odvíječe a ozonový odvíječ UW1-50). To znamená, že i dodavatel konečně uvádí délku O3 odvíječe 50m.
Proto informace od Luďka LAAZN o délce nalezené šňůrky odvíječe v délce téměř 50 m zjednodušila naše úvahy, co bylo
příčinou selhání padáku. Nejednalo se tedy o nastavovanou šňůrku, ale její konec se utrhl ze špulky odvíječe. Tak máme
argumenty pro naše další jednání s dodavatelem. Vhodně jsi to doplnil i Ty, Mirku svým přeměřením svých 2 úlovků o délce
také 50 m. Už tedy nemusím spekulovat, zda tyto rozměry nejsou nějakým humorem. Proto se Ti omlouvám, výrazně jsi nám
s tím pomohl. Prosím tedy o shovívavost a považujme tuto nejistotu za vyřešenou a není třeba se k ní už vracet.
Ilustrace jsou v přílohách:
- Prílohy
-
- Jak jsme ale z praxe zjistili, tento model odvíječe byl vyráběn velmi nekvalitně
před použitím jsme museli některá roznýtování opravovat a stejně se občas
tento odvíječ za letu rozpadl a oddělil tak ozonovku od padáku, což málem
mělo na svědomí i zdraví obyvatel jednoho polského města. Proto nám Omnipol
s Vaisalou začaly dodávat odvíječe Graw s délkou větší než standardních 30m.
Zda to bylo celá léta s 55, nebo časem jen 50 m šňůrkou, je již dnes jedno.