3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
- rakat
- Príspevky: 35
- Dátum registrácie: 20. Mája 2020, 14:46
- Bydlisko: JN89JE;JN89IF, = Brno - východ
- Kontaktovať užívateľa:
3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
Typ sondy: RS41-SG O3
HW: U1840150
Frekvencia: 404.2 MHz
Miesto vypustenia: Praha (WMOID:11520)
Dátum a čas vypustenia: 3.2.2023 12:02
Dátum a čas nálezu: 3.2.2023 16:22
Posledné súradnice LAT LON: 49.032055 17.372364 ALT: 555m
Súradnice nájdenia LAT LON: 49.0326159 17.375795 Google maps Mapy.cz Turistická
HW: U1840150
Frekvencia: 404.2 MHz
Miesto vypustenia: Praha (WMOID:11520)
Dátum a čas vypustenia: 3.2.2023 12:02
Dátum a čas nálezu: 3.2.2023 16:22
Posledné súradnice LAT LON: 49.032055 17.372364 ALT: 555m
Súradnice nájdenia LAT LON: 49.0326159 17.375795 Google maps Mapy.cz Turistická
- rakat
- Príspevky: 35
- Dátum registrácie: 20. Mája 2020, 14:46
- Bydlisko: JN89JE;JN89IF, = Brno - východ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
Byl jsem v práci a zrovna jsem si udělal čas kouknout na polední ozonovku, ta právě burstla s počáteční pádovou rychlostí až 160m/s a bylo jasné že to nebude jen tak..
Když na ni nikdo nebyl napsaný,a dopadla někde kolem nádraží do Nedakonic, po chvíli váhání jsem vyjel za ní..páteční provoz samozřejmě chvíli pozdržel ale dorazil jsem asi přesně ve 16:00, to sem přijel a zaparkoval u nádraží, kde sonda hrála na plný pecky a bylo jasné, že nebude daleko.. čekal jsem nějakou střechu nebo dráty, tak jsem vytáhl TTGO a měl ji v podstatě před nosem.
Byla šikovně schovaná v šouší, takže na první pohled nebyla vidět. po cestě provázku jsem našel na silnici odvíječ, který už stačil někdo přejet, po padáku ani stopy, jen náznak žluté šňůry.
Když jsem tam pak ještě bojoval se šňurkou od odvíječe, přišel asi místní pán co byl pověřen ji najít od Pazara a říkal že ji tam asi hodinu hledal, a po další dlouhé chvíli ještě Ladam, který už zdálky mě zdravil.
S Ladam sem rád setkal.
Takže jsme si popovídali, a Ladam s dalším vlakem odjel .. No, cesta zpátky k Brnu byla napínavější než samotné hledání ozonovky, bo se přehnala větrná smršť s deštěm, a místy jsem jel doslova po slepu..
A další bojovka mě ještě čeká v podobě drhnutí nových bot, sice jsem měl náhradní boty v kufru, ale dopadlo to jako vždycky tam kde byla ozonovka sice byla tráva, ale stejně jsem nakonec "šlápl vedle" a bylo to..
jen co nevím, co se asi stalo s padákem a jestli se někdy najde
Když na ni nikdo nebyl napsaný,a dopadla někde kolem nádraží do Nedakonic, po chvíli váhání jsem vyjel za ní..páteční provoz samozřejmě chvíli pozdržel ale dorazil jsem asi přesně ve 16:00, to sem přijel a zaparkoval u nádraží, kde sonda hrála na plný pecky a bylo jasné, že nebude daleko.. čekal jsem nějakou střechu nebo dráty, tak jsem vytáhl TTGO a měl ji v podstatě před nosem.
Byla šikovně schovaná v šouší, takže na první pohled nebyla vidět. po cestě provázku jsem našel na silnici odvíječ, který už stačil někdo přejet, po padáku ani stopy, jen náznak žluté šňůry.
Když jsem tam pak ještě bojoval se šňurkou od odvíječe, přišel asi místní pán co byl pověřen ji najít od Pazara a říkal že ji tam asi hodinu hledal, a po další dlouhé chvíli ještě Ladam, který už zdálky mě zdravil.
S Ladam sem rád setkal.
Takže jsme si popovídali, a Ladam s dalším vlakem odjel .. No, cesta zpátky k Brnu byla napínavější než samotné hledání ozonovky, bo se přehnala větrná smršť s deštěm, a místy jsem jel doslova po slepu..
A další bojovka mě ještě čeká v podobě drhnutí nových bot, sice jsem měl náhradní boty v kufru, ale dopadlo to jako vždycky tam kde byla ozonovka sice byla tráva, ale stejně jsem nakonec "šlápl vedle" a bylo to..
jen co nevím, co se asi stalo s padákem a jestli se někdy najde
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2021
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
Předem děkuji rakatovi za ochotu, snahu a obětavost, nejen za nález ozonovky, ale i za obsáhlou fotodokumentaci nálezu.
Trochu mne děsí, že skoro celý leden bylo téměř všechno okolo nálezů ozonovek standardní, ale ve všech posledních třech případech padáček nefungoval.
Brzy po burstu bylo jasné, že ozonovka z nebe padá jak šutr a jen jsem on-line sledoval, kam se nakonec zřítí.
Prvotní predikce vycházely do blízkosti rozvodny a kolejí, rakat se jednoznačně nevyjádřil a tak jsem začal pátrat po "dobrovolném" nálezci podle údajů z mapy.
Postupně jsem se dovolal do několika firem/jejich pracovníkům, zkusil jsem i nedalekou hospůdku. Tam mi řekli, že to mají k rozvodně moc daleko a tak z toho sešlo,
stejně jako s dalšími kontakty, které sídlily fyzicky jinde, byli již doma a pod..
Nakonec jsem dostal kontakt od ochotné paní na někoho, kdo má bydlet u nádraží. Po mém/našem představení jsem se dozvěděl, že bydlí v domě s tou hospůdkou
a na rozvodnu kouká z okna. Ochotně se oblékl a vydal se podle mých pokynů ozonovku hledat. Bohužel v té době to vypadalo, že predikce dopadu vychází mezi
rozvodnu a koleje. Pán prý celou tuto oblast 2 x obkroužil a nic nenašel. Když se rakat ozval, že je na místě a má signál, pána jsem na to upozornil a proto se
nakonec s rakatem potkali, když jsem ho navedl mezi nádraží a poštu.
Až potud bylo vše pro mne pochopitelné, ale jen do doby, než jsem začal studovat "obří" balík rakatových fotek co do počtu i velikosti bajtů.
Co se týče ozonovky, byla kupodivu v lepší kondici, než jsem očekával, možná se trochu zbrzdila o okolní "přírodu".
Co mne ale zarazilo, byl druhý konec šňůry, vedoucí na ulici k odvíječi, který měl upravenou fazonu nejen z prudkého dopadu, ale asi i z přejetí vozidlem.
Jistě jste si už všimli v rakatově foto galerii, že na odvíječi chyběla vřetenovka, kterou vážeme hrdlo balonu a připojujeme k odvíječi.
Ta se určitě při burstu nemohla přetrhnout, ani si rozvázat standardní uzel. Tak kde a proč, byla? Přesekla se při dopadu, nebo při přejetí o hranu odvíječe?
Také těch pár cm žluté padákové šňůrky nepochopitelně volně prochází okem odvíječe! Proč tam zůstala? Aby nás jen ještě více zmátla?
Připojuji pár ilustračních fotek, kterými se vždy snažím dokumentovat stav sestavy ozonovky před a během startu.
Pokud vás to bude inspirovat, můžete sem přidat i svojí teorii, proč rakat nalezl to, co nalezl?
Trochu mne děsí, že skoro celý leden bylo téměř všechno okolo nálezů ozonovek standardní, ale ve všech posledních třech případech padáček nefungoval.
Brzy po burstu bylo jasné, že ozonovka z nebe padá jak šutr a jen jsem on-line sledoval, kam se nakonec zřítí.
Prvotní predikce vycházely do blízkosti rozvodny a kolejí, rakat se jednoznačně nevyjádřil a tak jsem začal pátrat po "dobrovolném" nálezci podle údajů z mapy.
Postupně jsem se dovolal do několika firem/jejich pracovníkům, zkusil jsem i nedalekou hospůdku. Tam mi řekli, že to mají k rozvodně moc daleko a tak z toho sešlo,
stejně jako s dalšími kontakty, které sídlily fyzicky jinde, byli již doma a pod..
Nakonec jsem dostal kontakt od ochotné paní na někoho, kdo má bydlet u nádraží. Po mém/našem představení jsem se dozvěděl, že bydlí v domě s tou hospůdkou
a na rozvodnu kouká z okna. Ochotně se oblékl a vydal se podle mých pokynů ozonovku hledat. Bohužel v té době to vypadalo, že predikce dopadu vychází mezi
rozvodnu a koleje. Pán prý celou tuto oblast 2 x obkroužil a nic nenašel. Když se rakat ozval, že je na místě a má signál, pána jsem na to upozornil a proto se
nakonec s rakatem potkali, když jsem ho navedl mezi nádraží a poštu.
Až potud bylo vše pro mne pochopitelné, ale jen do doby, než jsem začal studovat "obří" balík rakatových fotek co do počtu i velikosti bajtů.
Co se týče ozonovky, byla kupodivu v lepší kondici, než jsem očekával, možná se trochu zbrzdila o okolní "přírodu".
Co mne ale zarazilo, byl druhý konec šňůry, vedoucí na ulici k odvíječi, který měl upravenou fazonu nejen z prudkého dopadu, ale asi i z přejetí vozidlem.
Jistě jste si už všimli v rakatově foto galerii, že na odvíječi chyběla vřetenovka, kterou vážeme hrdlo balonu a připojujeme k odvíječi.
Ta se určitě při burstu nemohla přetrhnout, ani si rozvázat standardní uzel. Tak kde a proč, byla? Přesekla se při dopadu, nebo při přejetí o hranu odvíječe?
Také těch pár cm žluté padákové šňůrky nepochopitelně volně prochází okem odvíječe! Proč tam zůstala? Aby nás jen ještě více zmátla?
Připojuji pár ilustračních fotek, kterými se vždy snažím dokumentovat stav sestavy ozonovky před a během startu.
Pokud vás to bude inspirovat, můžete sem přidat i svojí teorii, proč rakat nalezl to, co nalezl?
- petanx
- Lovič
- Príspevky: 108
- Dátum registrácie: 24. Novembra 2020, 09:16
- Bydlisko: Brno - sever
Re: 3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
Hezký příběh a zajímavá záhada.
Z fotek a popisu mám jedinou teorii, že bílý motouz se musel z odvíječe odvázat nebo odtrhnout již při výstupu. Možná nějaká ostrá hranka v háčku. Burst pak utrhnul i provázek padáku, takže to celé padalo jak šutr.
Z fotek a popisu mám jedinou teorii, že bílý motouz se musel z odvíječe odvázat nebo odtrhnout již při výstupu. Možná nějaká ostrá hranka v háčku. Burst pak utrhnul i provázek padáku, takže to celé padalo jak šutr.
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2021
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
Moje výzva na názor, proč tento komentovaný výstup skončil tak, jak skončil, neznamená, že nechci přijmout jakékoliv vysvětlení.
Ale s teorií od pentaxe si dovolím nesouhlasit a hned se budu snažit tuto pochybnost vysvětlit.
Bílý motouz, obchodně nazývaný vřetenová šňůra, je spletená z několika desítek bavlněných šňůrek, které mají spolu pevnost více než 100 kg.
Je to materiál částečně pružný, ale i měkký, aby nehrozilo proříznutí hrdla balonu při pevném zavázání. Tyto vlastnosti také zajišťují pevnost a výdrž uzlů.
Proto se mi nezdá, že právě při dosažení rekordní výšky poslední doby, by se vřetenovka přetrhla/rozvázala až ve výšce 35433 m.
K tomu pravděpodobně nedošlo už desítky let, pokud máme informace od nálezců. Zato žlutá padáková šňůrka má pevnost jen asi 7 kg a je možné jí přetrhnout.
Pokud by se ale tentokrát skutečně přetrhla při otevření padáčku, proč rakat na zemi našel v očku odvíječe jejích volných několik cm? Proč během pádu tento cancourek nevypadl?
Extrémní je v tomto případě i maximální pádová rychlost po burstu, oficiálně, změřeno systémem MW41, to bylo 159 m/s a to relativně dlouho!
Pokud takovou rychlost ozonovka dosáhla i s celou, 55 m dlouhou, šňůrkou a prázdným odvíječem, mohla by být taková rychlost dosažena i s přídavkem pouhého hrdla balonu?
Možná ano. Potom bych nevylučoval, že se na hraně odvíječe usekla vřetenovka při tvrdém dopadu a tento, možná malý, zbytek ušel pozornosti rakata, kterého asi ani
nenapadlo po něčem takovém pátrat v širším okolí.
Pokud pominu případy, kdy jsme v minulosti používali nespolehlivé nýtované odvíječe firmy EN-SCI a kdy při jejich rozpadu opravdu padala ozonovka sama vysokou rychlostí,
minimálně za poslední 3 roky, s odvíječi Graw, se nic takového nestalo a rychlejší dopady mělo na svědomí pouze zamotání padáčku do velkého zbytku balonu.
Všechny tyto případy jsou také v přílohách, jen to někdy není akurátně zdokumentováno nálezcem.
Připojuji také pár letošních dokumentárních fotek způsobu úvazku odvíječe k balonu a padáčku, což dělám právě proto, abychom se mohli poučit z případných chyb.
Můžete si všimnout, že horní očko odvíječe nemá ostré hrany a proto se zatím na zemi v posledních letech našel i nějaký zbytek balonu a padák, ať už odevřený, nebo ne.
Pouze jednou se stalo, že došlo k odpojení vrchlíkových šňůrek padáčku a na odvíječi pouze zůstal dlouhý kus žluté padákové šňůrky, se smyčkou na konci...
Na situaci ze 3. února ale nic nestandardního není a tak si nemůžeme z toho vzít žádné poučení a napříště vyloučit takové nebezpečné situace.
Pro orientaci v běžných situacích jsou zde grafy pádových rychlostí, ale pouze v celých km a ještě jsou křivky mírně zhlazeny, i příslušné tabulky pádových dat z první minuty 3. 2..
Zkuste i Vy další se zamyslet a nabídněte svojí verzi řešení.
Jen připomínám, že se předpokládá, že ve výškách nad 34 km má balon, oproti ozonovce, případně odvíječi těsně pod ním, podstatně vyšší hmotnost i aerodynamický odpor,
oba konce sestavy jsou v podobné výškové hladině unášeny "stejným" větrem a kyvadlo zátěže je 55 m dlouhé. Proto předpokládáme, že se odvíječ, oproti balonu. moc nekýve.
Ale s teorií od pentaxe si dovolím nesouhlasit a hned se budu snažit tuto pochybnost vysvětlit.
Bílý motouz, obchodně nazývaný vřetenová šňůra, je spletená z několika desítek bavlněných šňůrek, které mají spolu pevnost více než 100 kg.
Je to materiál částečně pružný, ale i měkký, aby nehrozilo proříznutí hrdla balonu při pevném zavázání. Tyto vlastnosti také zajišťují pevnost a výdrž uzlů.
Proto se mi nezdá, že právě při dosažení rekordní výšky poslední doby, by se vřetenovka přetrhla/rozvázala až ve výšce 35433 m.
K tomu pravděpodobně nedošlo už desítky let, pokud máme informace od nálezců. Zato žlutá padáková šňůrka má pevnost jen asi 7 kg a je možné jí přetrhnout.
Pokud by se ale tentokrát skutečně přetrhla při otevření padáčku, proč rakat na zemi našel v očku odvíječe jejích volných několik cm? Proč během pádu tento cancourek nevypadl?
Extrémní je v tomto případě i maximální pádová rychlost po burstu, oficiálně, změřeno systémem MW41, to bylo 159 m/s a to relativně dlouho!
Pokud takovou rychlost ozonovka dosáhla i s celou, 55 m dlouhou, šňůrkou a prázdným odvíječem, mohla by být taková rychlost dosažena i s přídavkem pouhého hrdla balonu?
Možná ano. Potom bych nevylučoval, že se na hraně odvíječe usekla vřetenovka při tvrdém dopadu a tento, možná malý, zbytek ušel pozornosti rakata, kterého asi ani
nenapadlo po něčem takovém pátrat v širším okolí.
Pokud pominu případy, kdy jsme v minulosti používali nespolehlivé nýtované odvíječe firmy EN-SCI a kdy při jejich rozpadu opravdu padala ozonovka sama vysokou rychlostí,
minimálně za poslední 3 roky, s odvíječi Graw, se nic takového nestalo a rychlejší dopady mělo na svědomí pouze zamotání padáčku do velkého zbytku balonu.
Všechny tyto případy jsou také v přílohách, jen to někdy není akurátně zdokumentováno nálezcem.
Připojuji také pár letošních dokumentárních fotek způsobu úvazku odvíječe k balonu a padáčku, což dělám právě proto, abychom se mohli poučit z případných chyb.
Můžete si všimnout, že horní očko odvíječe nemá ostré hrany a proto se zatím na zemi v posledních letech našel i nějaký zbytek balonu a padák, ať už odevřený, nebo ne.
Pouze jednou se stalo, že došlo k odpojení vrchlíkových šňůrek padáčku a na odvíječi pouze zůstal dlouhý kus žluté padákové šňůrky, se smyčkou na konci...
Na situaci ze 3. února ale nic nestandardního není a tak si nemůžeme z toho vzít žádné poučení a napříště vyloučit takové nebezpečné situace.
Pro orientaci v běžných situacích jsou zde grafy pádových rychlostí, ale pouze v celých km a ještě jsou křivky mírně zhlazeny, i příslušné tabulky pádových dat z první minuty 3. 2..
Zkuste i Vy další se zamyslet a nabídněte svojí verzi řešení.
Jen připomínám, že se předpokládá, že ve výškách nad 34 km má balon, oproti ozonovce, případně odvíječi těsně pod ním, podstatně vyšší hmotnost i aerodynamický odpor,
oba konce sestavy jsou v podobné výškové hladině unášeny "stejným" větrem a kyvadlo zátěže je 55 m dlouhé. Proto předpokládáme, že se odvíječ, oproti balonu. moc nekýve.
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2021
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
Ještě jsem přehlédl případ z 5. 3. 2021, kdy se padáček neotevřel, protože byl zaškrcen svými šňůrkami a také dosáhl pádové rychlosti přes 100 m/s.
- rakat
- Príspevky: 35
- Dátum registrácie: 20. Mája 2020, 14:46
- Bydlisko: JN89JE;JN89IF, = Brno - východ
- Kontaktovať užívateľa:
Re: 3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
Pro doplnění posílám ještě to co zbylo na odvíječi, tedy kousek padákové šňůrky, třeba někoho něco napadne:
tato strana má krásný ostrý řez Samotný odvíječ není úplně bez hran, ale učitě by nepřeřízl tu vřetenovou šňůru, to se spíš ošoupou ty hliníkové hrany.. Na místě samém, provoz auty nebyl, za celou dobu co jsem tam byl projelo asi jen jedno auto. Dle palubní kamery v autě, v době příjezdu k nádraží na tomto místě jel někdo na kole. Lidé příježdějící vlakem z nádraží tudy neprochází.
Od času dopadu do nalezení odvíječe uběhly asi 2 hodiny. Počasí bylo s přeháňkami, vál čerstvý vítr s nárazy, ale samotné místo bylo lehce v zákrytu dané tím podjezdem přes trať. místo dopadu odvíječe: https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source= ... ase=ophoto.
Odvíječ byl na silnici, zjevně přejetý pravým kolem z vnitřní strany, pokud jel někdo mostu, a nebo levým kolem pokud jel někdo shora k mostu, ale předpokládám, že zbytku padáku s balonem by si zřejmě dotyčný všiml, a snažil se mu vyhnout vybočením doleva.(doprava při cestě k mostu).Žádné jiné fragmenty po balónu na silnici nebyly. Otázka proč zůstal na odvíječi jen tento kousek? Mohlo se stát, že by jej někdo urval a zbytek tam nechal? Nebo, že by po přejetí autem se to celé - padák i s hrdlem ustřihlo a vítr to někam odvál aniž bych si toho všiml?
tato strana má krásný ostrý řez Samotný odvíječ není úplně bez hran, ale učitě by nepřeřízl tu vřetenovou šňůru, to se spíš ošoupou ty hliníkové hrany.. Na místě samém, provoz auty nebyl, za celou dobu co jsem tam byl projelo asi jen jedno auto. Dle palubní kamery v autě, v době příjezdu k nádraží na tomto místě jel někdo na kole. Lidé příježdějící vlakem z nádraží tudy neprochází.
Od času dopadu do nalezení odvíječe uběhly asi 2 hodiny. Počasí bylo s přeháňkami, vál čerstvý vítr s nárazy, ale samotné místo bylo lehce v zákrytu dané tím podjezdem přes trať. místo dopadu odvíječe: https://mapy.cz/zakladni?pano=1&source= ... ase=ophoto.
Odvíječ byl na silnici, zjevně přejetý pravým kolem z vnitřní strany, pokud jel někdo mostu, a nebo levým kolem pokud jel někdo shora k mostu, ale předpokládám, že zbytku padáku s balonem by si zřejmě dotyčný všiml, a snažil se mu vyhnout vybočením doleva.(doprava při cestě k mostu).Žádné jiné fragmenty po balónu na silnici nebyly. Otázka proč zůstal na odvíječi jen tento kousek? Mohlo se stát, že by jej někdo urval a zbytek tam nechal? Nebo, že by po přejetí autem se to celé - padák i s hrdlem ustřihlo a vítr to někam odvál aniž bych si toho všiml?
- 1tec
- Lovič
- Príspevky: 239
- Dátum registrácie: 14. Marca 2018, 06:59
- Bydlisko: Liberec -Rochlice
Re: 3.2.2023 - U1840150 - Praha - 12UTC+03 6A36658
Tyjo co ten bosej lovec... to letela az do mongolska?