11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC (6A35207) O3

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Metrolog
Príspevky: 28
Dátum registrácie: 17. Apríla 2021, 12:17
Bydlisko: Sedlcany

11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC (6A35207) O3

Príspevok od užívateľa Metrolog » 11. Januára 2022, 21:05

Typ sondy: RS41-SG O3
HW: T1920116
Frekvencia: 401.1 MHz
Miesto vypustenia: Praha (WMOID:11520)
Dátum a čas vypustenia: 11.1.2022 12:00
Dátum a čas nálezu: 11.1.2022 14:30
Posledné súradnice LAT LON:49.238435 14.737983 973m
Súradnice nájdenia LAT LON: 49.23694, 14.737444
[url=https://mapy.cz/?q=49.23694,14.737444/url], https://goo.gl/maps/JZQq9p89jKzeDQkF8

Dne 11.1.2022 jsem si naplánoval dle prediktoru služební cestu. S předtuchou loňského fiaska kdy jsem registroval sondu pouze okem, by to mohla předpověď vyjít. Oproti loňskému roku jsem se trochu technicky vybavil. Kamarádi mi pomohli s vhodným výběrem antény, filtry, kabely a SW vybavením. Ostatní vybavení jako lezecká už trvale bydlí v autě.
Při rychlém kouknutí na chat jsem zjistil že sonda již vystartovala jsem se rozhodl vyrazit. Rychle jsem ukončil pracovní činnost a po vysvětlení kolegovi v dodavatelské firmě za čím vlastně to jedu jsem se přesunul do auta. Nastartoval notebook a palubní počítač v autě po připojoval kabeláže a v klidu vyrazil sondě vstříc. Po chvilce jsem měl signál v dostatečné síle. Po burstu mi bylo jasné že opravdu daleko nepojedu. Pádová rychlost byla opravdu velká. V tom případě došlo k přehodnocení směru a délky letu. V klidu jsem se posunul na silnici č.23 vedoucí z Dráchova na Jindřichův Hradec. Pak už jen klidná jízda po dost rozbité a úzké cestě. Po detailním zjištění dopadu nebyla sonda na první pohled vidět. Přehodil jsem si boty a převlékl se do terénu. Přešel jsem rozorané pole a přešel na velmi podmáčené louky. Po cestě jsem došel až za malé nálety kde už sonda a zbytky latexového balonu byly jasně zřetelné. Provedl jsem nafocení a ohledání místa. Po padáku nebyla nikde ani stopa. Po předchozím sběru, jsem předpokládal zájem odborníků pro detekování problému. Sondu jsem opatrně zabalil a v klidu vyrazil k autu. Po cestě jsem si dal ještě cigaretku jestli nedorazí další kolega. Když jsem byl u auta ohlásil jsem nález a popsal prvotní nález.
jelikož nikdo z kolegů nedojížděl vyrazil jsem pomalu domů.
doma jsem vymotal opatrně vymotal zamotaný latex zda nenajdu nějaké stopy příčinu disfunkce padáku.
IMG_20220111_144346.jpg
po prvním zhlednutí byl vykleplej konektor ze sondy
IMG_20220111_144341.jpg
Prílohy
IMG_20220111_185304.jpg
IMG_20220111_164403.jpg
IMG_20220111_164340.jpg
IMG_20220111_164041.jpg
IMG_20220111_164030.jpg
IMG_20220111_144408.jpg
IMG_20220111_144359.jpg
Naposledy upravil/-a Metrolog v 14. Januára 2022, 20:23, upravené celkom 3 krát.

Užívateľov profilový obrázok
OK5XL
Príspevky: 16
Dátum registrácie: 26. Januára 2019, 16:05
Bydlisko: České Budějovice

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa OK5XL » 11. Januára 2022, 21:43

"Rychle jsem ukončil pracovní činnost a po vysvětlení kolegovi v dodavatelské firmě za čím vlastně to jedu"..... :D :D :D jo to je někdy dost těžký :lol:

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1816
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa Pazar » 12. Januára 2022, 15:57

Děkuji za odlov, s pro nás důležitými zpětnými informacemi. Samozřejmě i gratulace k nepříliš komplikovanému lovu.

Prvotní telefonická informace z místa nálezu uváděla, že žlutá šňůrka od padáku je utržena a padák samozřejmě nikde. Proto ten rychlý pád.
Podrobným studiem fotek z LOGu bylo zjištěno a následně opět potvrzeno telefonicky, že k utržení nedošlo, "JEN" se rozpojilo spojení mezi padákovými šňůrkami a závěsem k odvíječi.
Ovšem příčina problému mi stejně není zřejmá, i když podklady k "bádání" nejsou ideální, nic mne nenapadá a proto z toho neplyne nějaké obecné poučení.
Kdo ještě neměl v ruce náš ozonový padáček z posledních let, trochu jeho konstrukci slovy popíšu.
Firma PEGAS pro ČHMÚ (zájem byl i z ciziny) vyrábí padáčky již několik let. Šije je ze zbytků padákového materiálu, tak se někdy potkají i exotické barvy.
Postupně jsme upravovali středový otvor ve vrchlíku, aby bylo dosaženo přiměřené rychlosti pádu a sníženého záškubu při otevření vrchlíku, aby to vydržely všechny závěsné šňůrky,
jejichž pevnost je omezena předpisy ICAO. V roce 2018 jsme ještě vyřešili způsob spojení padákových a závěsné šňůrky pouhým jednoduchým uzlíkem. 4 padákové šňůrky spojují vždy 2 cípy padáčku.
V prostředku se jedním uzlíkem všechny spojí do jednoho oka. Tímto okem je provlečeno oko další, 5 m dlouhé šňůrky, spojující padák s odvíječem. Tento způsob už vylučuje jejich rozpojení.

Víc se toho pokusím zdokumentovat na sérii fotek. :shock:

P.S. Prohlašuji, že při celém tomto měření ozonového profilu nebylo zraněno, ani nezahynulo jediné zvíře. Nálezcova kočka se pouze připletla k rozbalování balonu a na letu se nijak nepodílela. :lol:
Prílohy
01.JPG
I tentokrát byl pořízen celkový záběr na padáček, výjimečně i se šňůrkami
02.JPG
Záběr z počátku nafukování balonu s vloženým padáčkem
03.JPG
Konec závěsné šňůrky i zbytek úvazku hrdla balonu, byly standardně
přivázány k hornímu oku odvíječe
04.jpg
Pádová rychlost svědčila o tom, že padáček není funkční
05.jpg
Po rozmotání zbytků balonu nálezcem bylo zjištěno, že nedošlo k přetržení šňůrky,
na konci závěsné šňůrky bylo objeveno neporušené původní oko
06.jpg
Fotografovalo se tentokrát 2 x, poprvé v pondělí, ale nakonec se kvůli O3 čidlu neletělo,
podruhé v úterý, i když oba záběry sice nejsou makro, tak je propojení ok zřetelně
viditelné. Dnes jsem si vhodně naaranžoval provedení spojení u dalšího padáčku, ze kterého
je celkem jasně vidět, že rozpojit by je dokázal jen schopný kouzelník. Nemůže se také
jednat o archivní padáček z roku 2018, kde bylo spojení řešeno primitivně a nespolehlivě.
Tehdy se občas stalo, že se očko uvolnilo a konec šňůrky, pouze s obyčejným uzlíkem, se
mohl snadno prosmýknout okem z padákových šňůrek.

Užívateľov profilový obrázok
ok1jmo
Príspevky: 78
Dátum registrácie: 7. Septembra 2017, 18:27
Bydlisko: Havlickuv Brod

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa ok1jmo » 13. Januára 2022, 19:37

Gratuluji k úlovku. A mám na Metrologa dvě prosby. První, pokud by mu to nedělalo problém upravit název příspěvku, aby bylo zřejmé, že se jednalo o měření ozonu. Doplnění O3 a číslo boxu. Například: http://forum.radiosonda.sk/viewtopic.php?f=9&t=6718

A druhá. Poprosil bych o detailnější foto koncových smyček na žlutém provázku od padáku. Na fotkách není vidět černá značka fixem ani na uzlu a konci provázku.

Předem děkuji.

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1816
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa Pazar » 14. Januára 2022, 08:03

Černé značky jsou pouze na středech čtveřice padákových šňůrek a potom možná na konci závěsné šňůrky, označující její požadovanou délku.
Ale detailnější fota by mohla opravdu pomoci při "bádání".

Užívateľov profilový obrázok
ok1jmo
Príspevky: 78
Dátum registrácie: 7. Septembra 2017, 18:27
Bydlisko: Havlickuv Brod

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa ok1jmo » 14. Januára 2022, 08:47

Dovolím si nesouhlasit. Pokud se detailně podíváte na foto 10.1. i 11.1 od Pazara. Na spojovacím očko je vidět fix. 10.1. je silnější a výraznější na očku 11.1 více rozpití. Koukl jsem na padáky z minulého roku a na všech očkách spojovacího provázku jsou stopy od fixu. V místě kontroly. I konce provázku jsou označené.
Ještě jedna věc zdáse mi, že na fotce od Metrologa je očko hodně roztažené. Na padácích, které jsem kontroloval zůstává po posunutí očko stažené k sobě i uzel je stažený.

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1816
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC

Príspevok od užívateľa Pazar » 14. Januára 2022, 10:22

Nesouhlas se přijímá, ale je potřebné dodat, že v místě spojení oka padákových šňůr a oka závěsné šňůrky je vždy stopa fixu jen na místě středů padákových šňůrek.
K rozpití fixu do vrcholu očka závěsné šňůrky nemůže nikdy dojít, protože se značky dělají na padákových šňůrkách ještě před spojením oček. Čili to "rozpití" je jen optický klam díky průhlednosti materiálu šňůrek.
Bohužel jsem letos nedělal žádné detailní fotky spojů u padáčků, vždy to byla jen dokumentace textu a tak ani na třetí fotce, která vznikla 10.1., není vyříznutý detail zcela jednoznačný a zřetelný, ani není vidět označený konec závěsné šňůrky.
Na výřezu z 11.1. se dá potvrdit, že konec závěsné šňůrky nese stopu značkovacího fixu. Na fotce od Metrologa je toto očko dost rozostřené a nedá se na tomto základě proto nic stoprocentně dokazovat.

Právě jsem ukončil hovor s Metrologem a ten slíbil, že večer detaily očka nafotí a přidá do LOGu. Potom budeme chytřejší a lépe se bude posuzovat, zda závěsná šňůrka končí originálním očkem, nebo náhodnou smyčkou na zacuchané šňůrce.

Také jsem zdokumentoval spojení oček na dalších dvou padácích a situace přikládám. Konkrétnímu stavu z 11.1. to sice nepomůže, ale alespoň to potvrzuje, že u závěsné šňůrky nikdy není fixem označen vrchol očka, maximálně jeho konec.
Na tom případu s nazelenalými padákovými šňůrkami je vidět, že je uzlík závěsného očka trochu jiného stylu, než na tom prvním příkladu.

Abych pravdu řekl, nejpřijatelnější závěr by byl ten, který by jednoznačně potvrdil, že nedošlo k nepochopitelnému rozpojení oček, ale třeba k přetržení závěsné šňůrky v místě uzlíku očka, kde je vždy pevnost materiálu nejmenší a jen shoda okolností na konci závěsné šňůrky vytvořila nové očko a bez silně utaženého uzlíku je tedy očko nenormálně "bachraté" a ne úzké, jak je to vidět v ostatních případech. Také může být potvrzeno, že na konci šňůrky u očka není ani stopa po fixu, označující místo pro ustřižení jeho správné délky při výrobě.
Prílohy
009.JPG
008.JPG
007.JPG
006.JPG
005.JPG

Metrolog
Príspevky: 28
Dátum registrácie: 17. Apríla 2021, 12:17
Bydlisko: Sedlcany

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC (6A35207) O3

Príspevok od užívateľa Metrolog » 14. Januára 2022, 20:57

Dobrý večer přeji všem.
Nejprve děkuji za věcné připomínky ok1jmo a Pazar
Dále přikládám i délky úchytných provázků. Měřeno vždy od uchycení odvíječe.
1) starý O3- který mám s neporušeným úvazem a padákem
OLD.jpg
2) nalezený O3 11.1.2022
nalezený O3 11.1.2022.jpg
dále už jen uzel (doufám že bude v dostatečné kvalitě (omlouvám se nemam lepší aparát) v případě mohu ž jen nafotit pod mikroskopem ;-) :-D
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Bádání zdar

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1816
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC (6A35207) O3

Príspevok od užívateľa Pazar » 15. Januára 2022, 08:46

Zdravím a děkuji Metrologovi za doplnění LOGu a odhalení příčiny selhání padáku v tomto termínu.

Jak je vidět na kompilaci z doplňujících foto od nálezce, závěsná šňůrka končí nestandardním "uzlíkem".
Podle změřené délky nalezeného závěsu a roztřepeného konce šňůrky je 100% jasné, že nedošlo k rozpojení klasických uzlíků na padákových šňůrkách a té závěsné, což nešlo logicky zdůvodnit.

Pro potřeby možnosti zasunutí padáčku i celé 5 m dlouhé závěsné šňůrky do balonu je nutné aby její materiál byl poměrně tuhý, pro možnost relativně snadného nastrkání přes poměrně úzké hrdlo balonu.
To ale přináší jeden problém, že při odmotávání šňůrky před použitím ze složeného padáčku, se na ní tvoří malá očka, která mohou při zvýšeném tahu zapříčinit přetržení.
K tvorbě podobných oček může docházet i při zasouvání šňůrky do balonu, kam se šňůrka neovladatelně stáčí do nahodilých "závitů".
Je potom možné, že po prasknutí balonu se z některého ze "závitů" vytvoří smyčka, která se při trhu při otevření padáčku v uzlíku přetrhne a napětí v našponovaném konci šňůrky se zakroutí do nějaké smyčky.
Tento problém se nedá snadno řešit a preventivně mu nedokážeme zabránit při současně používaném materiálu.

Proto jsem přesvědčen, že příčina selhání brzdícího padáčku u našich ozonovek v tomto termínu byla bez pochyb odhalena a patří mezi to malé procento případů, kdy není dodržena dopadová rychlost ozonovky.

Tímto děkuji i za příspěvek a názory ok1jmo, který aktivně přispěl k hledání důvodů tohoto nemilého selhání.
Prílohy
důkaz.jpg
Pouze poloviční délka a roztřepený konec závěsné šňůrky s "neumělým" a
nestandardním očkem jasně dokazují příčiny selhání padáčku

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Príspevky: 1816
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 11.1.2022 - T1920116 - Praha - 12UTC (6A35207) O3

Príspevok od užívateľa Pazar » 15. Januára 2022, 09:03

Ještě doplňuji tento LOG dalšími případy, kdy v roce 2021 nebyly funkční padáčky z důvodu jejich uváznutí ve velkém a uceleném zbytku balonu.
Na posledním fotu je pohled hrdlem do balonu na smotané "závity" závěsné šňůrky.
Prílohy
err3.jpg
err1.jpg
err2.jpg

Napísať odpoveď