Typ sondy : RS41-SG + ECC O3
HW kód : R3150832 + 6A36656
Frekvence : 401.100 MHz
Datum a čas vypuštění : 29.4.2020 11:15z
Místo vypuštění : Praha Libuš
Místo nálezu: 50.080353° 14.817711°
Pro poslední letošní ozonovku jsem opět vyrazil spolu s Tetrixem. Podle predikce měla doletět někam k Poděbradům. Vyjeli jsme tedy z Prahy směr Úvaly, ale hned bylo z aktuálních poloh vidět že letí víc na západ oproti predikci. Tak jsme čekali v Úvalech u pumpy na to, co vyvede. Kličkovala nám nad hlavou a tak nemělo smysl popojíždět někam dál.
Když ve výšce 33660m praskl balon, sonda začala padat a nějak se jí nechtělo brzdit. Po minutě čekání, jestli se konečně otevře padák nebo ne, bylo jasné že padá volným pádem a bude dole asi za 15 minut. Dopad vycházel někam do polí mezi Tuklaty a Rostoklaty, tak jsme tím směrem jeli a potom chvíli čekali v Rostoklatech u cesty do Tuklat. Sonda stále padala dost rychle, kolem 17m/s a dopad se posouval spíš na Tuklaty. Tak jsme jí jeli naproti...
Ale akorát když jsme zabočili na silnici co vede z Tuklat do Břežan a sonda byla ve výšce 1800m, padák najednou začal fungovat! Vertikální rychlost skokově spadla z 15m/s na 3.5m/s a místo dopadu poskočilo o 3km dál na východ. Takže otočka o 180° a zpátky do Rostoklat. Se sondou jsme drželi krok, letěla s námi po levé straně a pomalu klesala, přímo do vlakového koridoru. Museli jsme se rozhodnout, na jakou stranu železnice pojedeme. Nebylo moc času a tak jsme jeli na Novou Ves a doufali, že sonda přistane na poli mezi silnicí a tratí, na naší straně. Sonda ale měla jiné plány a těsně před přistáním se zatočila na sever, na opačnou stranu trati. Viděli jsme jí přistávat do stromů za tratí z polní cesty u Nové Vsi. Po cestě jsme dojeli až k železničnímu koridoru a dál jsme museli pěšky. Koridor je v tom místě zahloubený do terénu, takže nejdřív strmým srázem dolů do kolejí, rychle je přeběhnout (vlaky naštěstí bylo vidět na několik kilometrů na každou stranu) a opět strmým svahem nahoru k poli kde měla být sonda.
Před námi na opačné straně pole na nás čekala vytoužená bílá krabice. Šňůra vedla přes keře dál ve směru letu na pole, kde ležel padák a zbytky balonu. Na krabici bylo vidět, že jí asi padák chvíli popotahoval po poli. Na sestavě nebylo nic co by jednoznačně vysvětlovalo nefunkční (a potom najednou funkční) padák, až na chumel fialových vláken z padákové textilie. Jedna strana padáku byla trochu otrhaná, viz. foto. Možná se strany padáku do sebe zamotaly a ten se potom nemohl otevřít, dokud neproletěl mrakem, kde proud vzduchu chumel utrhl?
Na místě jsme chvíli čekali, jestli se neobjeví někdo další a když nikdo nešel, pobrali jsme všechny zbytky balonu, padák, šňůru a hlavně sondu a vyrazili zpět přes koridor na druhou stranu k autu. Kolem projelo pár vlaků, pomalejší Cityelefant a dva rychlíky. když nebyl žádný v dohledu, opět jsme přeběhli koridor a vylezli do kopce na druhé straně. Cestou jsem sondu na pár místech zvedal nad hlavu, jestli bude slyšet... a taky že ano, pár poloh se v Kryu objevilo. Alespoň na chatu hned věděli že sondu už máme. U auta jsme ještě čekali dokud nebylo jasné, že nikdo další už nedorazí a potom jsme vyrazili na zpáteční cestu.
▼ Sestava pár minut před dopadem
▼ Místo přistání. Krabice trochu špinavá od toho jak jí padák táhl po poli.
▼ Šňůra vedla přes strom a keře na druhou stranu...
▼ ...kde ležel padák a zbytky balonu na poli.
▼ Detail nalezeného chumlu vláken z padáku
▼ Roztřepená strana padáku
▼ Se sondou na zpáteční cestě, čekáme až přejedou vlaky
▼ Zpátky u auta, ozonová sezona zakončena
▼ Graf pádové rychlosti od burstu až na zem
▼ Detail místa kdy se rozvinul padák, něco se začalo dít kolem 2400m, úplně se rozevřel ve výšce 1815m
29.4.2020 - 12z - R3150832 - Praha Libuš O3
- r00t
- Príspevky: 527
- Dátum registrácie: 27. Augusta 2013, 16:22
- Bydlisko: Praha 9
- Kontaktovať užívateľa:
- tetrix
- Krmič
- Príspevky: 126
- Dátum registrácie: 12. Decembra 2013, 17:41
- Bydlisko: Praha Žižkov
Re: 29.4.2020 - 12z - R3150832 - Praha Libuš O3
Lov letošní poslední ozónovky byl mírně dramatický a o to zajímavější. Aby sonda padala volným pádem a těsně nad zemí padák začal fungovat se snad ještě nestalo. I přesto jsme se rozhodli vyčkávajíc na místě původního dopadu otočit v pravý čas, sondu dojet a předjet a vidět ji dopadat. Před přistáním se motala nad velmi vytíženým tříkolejným koridorem vysokorychlostní trati 011, kde vlaky jezdí až 140km, nakonec dosedla pár desítek metrů severně od trati. My byli uvězněni závorou jižně od trati, tak jsme ji viděli přistávat z cca 500m a pak museli koridor přejít. Naštěstí jedna kolej byla obsazena právě projíždějícím vlakem a další osobním vlakem stojícím v zastávce Rostoklaty, tak to bylo celkem bezpečné přebíhání s dobrým výhledem na obě strany.
Nečekané náhlé zpomalení vertikální rychlosti pádu mohlo být způsobeno zvýšeným odporem vzduchu, který roztrhal zbytky balónu a uvolnil tak padák. Na dopadlých zbytcích jsme neviděli nic podezřelého, krom toho, že latexu zbylo opět velmi mnoho. Otřepení kraje padáku a chuchvalec nití z něj visících mohl být klidně způsoben při přistání průletem padáku nedalekým keřem. Padák jsem po dopadu potáhl a rozvinul se bezchybně.
Nečekané náhlé zpomalení vertikální rychlosti pádu mohlo být způsobeno zvýšeným odporem vzduchu, který roztrhal zbytky balónu a uvolnil tak padák. Na dopadlých zbytcích jsme neviděli nic podezřelého, krom toho, že latexu zbylo opět velmi mnoho. Otřepení kraje padáku a chuchvalec nití z něj visících mohl být klidně způsoben při přistání průletem padáku nedalekým keřem. Padák jsem po dopadu potáhl a rozvinul se bezchybně.
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2021
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 29.4.2020 - 12z - R3150832 - Praha Libuš O3
Blahopřeji a děkuji za snahu a tradiční vzorný LOG.
Sice se už asi nepotvrdí důvod, proč pádové rychlosti byly, jaké byly, ale k zamyšlení to stačí.
Tímto termínem byla zakončena letošní standardní ozonová sezóna a tak přidám pár obrázků,
které patří k druhé polovině kampaně. Úplné vyhodnocení letošních ozonovek někdy bude v jiném vlákně.
Sice se už asi nepotvrdí důvod, proč pádové rychlosti byly, jaké byly, ale k zamyšlení to stačí.
Tímto termínem byla zakončena letošní standardní ozonová sezóna a tak přidám pár obrázků,
které patří k druhé polovině kampaně. Úplné vyhodnocení letošních ozonovek někdy bude v jiném vlákně.