3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
flegi
Príspevky: 171
Dátum registrácie: 10. Decembra 2017, 17:55
Bydlisko: Rychnov nad Kněžnou

3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa flegi » 3. Apríla 2019, 22:55

Typ sondy: RS92-SGP O3
HW: N0843180 + O3 6A32732
Frekvencia: 401.1 MHz
Miesto vypustenia: Praha (WMOID:11520)
Dátum a časvypustenia: 3.4.2019 13:15
Dátum a čas nálezu: 3.4.2019 19:02
Posledné súradnice LAT LON: 50.650827 15.798147 ALT: 893m
Súradnice nájdenia LAT LON: 50.648376 15.797406 mapy.cz

Predikce na tuto ozónovku se už pár dní dopředu pohybovala kolem Jaroměře a postupně se posouvala směrem na sever k Trutnovu jak se blížil den D. Některé modely dokonce předpovídaly dopad těsně za hranicí v Polsku. V úterý navečer sem zavolal Rongicovi jestli ví že mu tam přistane ozónovka. Zatím nevěděl jestli mu v práci dopadne volno, takže jsme se předběžně domluvili že si dáme vědět a případně bych vyrazil taky. V den D sem musel ještě jako na potvoru něco zařídit, takže sem nevyrazil v plánovaných 14 hodin, ale těsně před 15.h. Cesta ale docela ubýhala a podařilo se dohnat část skluzu. Asi 10km před Trutnovem sem na Kryu zkontroloval kam má sonda namířeno, bylo jasné že dopadne v okolí Svobody nad Úpou. Po příjezdu sem jen zkontroloval kam sonda dopadla, a v mapě našel místo na parkování. Moc nadšený sem ale nebyl, na 1200m převýšení 175m. Z auta sem si vzal akorát laminátový prut a směrovku a vyrazil sem vzhůru do kopce. Cestou sem Zavolal Rongicovi, domluvili jsme se že obhlédnu situaci a on případně přijede za mnou. Po nalezení sondy jsem zajásal, vysela asi v 7m, ale než sem vysunul prut tak fouklo a padák sondu vytáhnul do 12m. Akorát sem zavolal Pazarovi že sonda lokalizována a čerpadlo vrčí jak o závod. Pak se ozval Rongic že bohužel původně plánovaný 4WD sondecar nedopadnul ale že se pokusí do svého auta naložit improvizoaný sondekiller v podobě 3m plastových trubek s hrdlem a dorazí. Než sem došel zpět ke svému autu, tak mě volal že se mu trubky do auta nevejdou, takže sem se pro něj otočil do Trutnova, trubky jsme naložili do Mondea a vyrazili zpět. Naštěstí nedaleko sondy vedla vcelku použitelná lesní cesta, takže druhý pokus nebyla taková pěší turistika. Trubkový sondekiller se moc neosvědčil, takže sem z auta přinesl prověřený 10-ti metrový Al stožár. Na místě jsme na něj přivázali 5m laminátu a na konec očko z drátu. Nakonec nebylo potřeba ani celých 15m, sonda byla asi ve 12 metrech. První pokus s drátem byl ale neúspěšný, takže následoval pokus č.2 s háčkem z gumicuku. Po chvíli se podařilo zachytit jednu ze čtyř šňůrek mezi boxem a karabinou a sondu začít stahovat dolů. Nejdřív to šlo jako po másle ale posledních 7m už se sondě dolů moc nechtělo. Rongic zatím připravil jednu 3m trubku s hákem ze závitovky na konci a sondu zachytil a začal tahat dolů. S vypětím sil se ji podařilo stáhnot tak aby šla chytit. Pokoušela se Rongicovi provázky uřezat prsty, ale po chvíli zápolení se ozvala rána a sonda ležela i s Rongicem na zemi. Po chvíli jsme si všimli na boxu něčeho modrého zapíchlého ve víku. Po vydloubání se z toho vyklubal kus plastové karabiny která nakonec praskla a sonda spadla. Cestou zpět k autu jsme ještě zkontrolovali padák, ale odvíječ se zamotal ve špičce odhadem 30m smrku a padák se jenom občas nafouknul a pak zase spadnul. Takže až po nějaké budoucí vychřici poletí do Polska smrk na žlutozeleném padáku, tak víme odkud je :mrgreen:
Následovala zastávka na doplnění kofeinu a každý jsme vyrazili k domovu.

Ještě doplním že baterky jsme hned po sundání odpojily, žárovička na vodou aktivované baterce už ani nežhnula, ale čerpadlo na 9V baterky vesele běželo dál. Vodní baterka má na prázdno cca 4V a po připojení 24V/5W žárovičky napětí kleslo na 0,17V. 9V baterky na tom byly o poznání lépe, na prázdno měli 17,8V (8,9V 1.i 2.), po připojení žárovky 16,6V (1: 7,9V 2: 8,3V) Po připojení čerpadla bylo napětí 17,1V a obě baterky měli shodné napětí 8,55V.

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2021
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa Pazar » 4. Apríla 2019, 07:52

Díky za snahu a podrobný popis. Pokud ještě nebude LOG doplněn nějakou fotodokumentací, či jiným obrazovým materiálem, rád bych to udělal za nálezce, mám toho dost a podle mne zajímavého. ;-)

Užívateľov profilový obrázok
rongic
Príspevky: 42
Dátum registrácie: 15. Decembra 2013, 21:22
Bydlisko: Trutnov, CZ
Kontaktovať užívateľa:

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa rongic » 4. Apríla 2019, 18:26

Flegi již vše napsal, tak vložím alespoň fotografie :-)
IMG_6100.jpeg
První pohled na zaseknutý padáček
IMG_6101.jpeg
Najdi sondu
IMG_6102.jpeg
Detail sondy
IMG_6103.jpeg
Sondekiller a Flegi v akci
IMG_6105.jpeg
Sondekiller a Flegi v akci
IMG_6106.jpeg
Zachytit pohybující se sondu vě větru byl oříšek...
IMG_6107.jpeg
Ale povedlo se a taháme :)
IMG_6111.jpeg
Sonda na zemi
IMG_6110.jpeg
Padáček stále na stromě
IMG_6112.jpeg
Flegi a sonda
A jedno krátké video :-)

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2021
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa Pazar » 5. Apríla 2019, 18:51

Fotodokumentace byla doplněna, ale nebylo by škoda k ní nepřidat něco z doby, která nalezení a sundání předcházela?
.
Prílohy
predikt1.jpg
Tak co nám říká ráno Predictor? Hlásí se flegi a rongic!
P4032368.JPG
Konec bude ještě v Česku, tak mobil bez předčíslí stačí
P4032369.JPG
Detail pojištění uzlíku na padáčku a jmenovky lovců, které zůstaly nedosažitelné
P4032370.JPG
Při pohledu do hrdla balonu se na mne, ze spleti šňůrek, usmíval smajlík
P4032373.JPG
"stěrače stírají, blinkry blikají, "motorová" žárovka svítí"
P4032374.JPG
Vše zkompletováno, může jít ven na "přivykačku"
P4032377.JPG
Sichr je sichr, každý uzel je dobrý....
P4032381.JPG
Připojit pod balon na modrou karabinku, která silákům nakonec neodolala
Start03.jpg
Už to není v našich rukou
Start07.jpg
Vzhůru....
ozon.jpg
Už jsme si zvykli, že v poslední konstelaci jsou oba profily v pořádku
19040312c.jpg
Ani MW41 nezahálela, hlavně umí přijímat data po burstu
kryo2.jpg
Tak bude to skutečně ten avizovaný Trutnov?
kryo4.jpg
Pádová rychlost se ještě více snížila, tak to bude dál
kryo5.jpg
Pozice neztuhla, je to oběšenec krmený v kryo místními
kryo9.jpg
Jak je známo, chvíli to trvalo, ale dost čmáranice
rychlosti.jpg
Pro nás jsou nakonec i rychlosti důležité

Robby_DG0ROB
Príspevky: 75
Dátum registrácie: 10. Januára 2017, 14:41
Bydlisko: Regensburg

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa Robby_DG0ROB » 6. Apríla 2019, 15:03

Jaká je funkce žárovky? Sondy létají pouze během dne. Je to jen pro použití starých vodních baterií?
73 de Robby

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2021
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa Pazar » 6. Apríla 2019, 16:49

Začali jsme pochybovat o výdrži nálevných baterií pro motor pumpy. Tak jsme je nahradili modulem pro O3 sestavu s RS41, kde je motor napájen 2 x 9V lithiovou baterií. Ty ale neprodukují teplo, jako ty nálevné při své elektrochemické reakci. Nálevné motorové baterie by nám stejně po letošní kampani zbyly, od roku 2020 budeme měřit jen sestavami s RS41 a příslušným interface, kde je option i další lithiová 9 V baterie pro automatické temperování vnitřního prostoru O3 boxu. Pro udržení teplotní situace v požadovaných mezích jsme pro ohřev opět použili už nepotřebné nálevné hořčíkové baterie a aby produkovaly podobné teplo, jako při zatížení motorkem pumpy, uměle jsme je zatížili žárovkou 24 V 5 W, která má odběr proudu cca 80 mA, tedy jako motor. Svítivost žárovky je jen vedlejší produkt.

Doufám Robby, že i odpověď v češtině je pro Tebe postačující...... ;)
Prílohy
01.jpg
Původní varianta s nálevnou hořčíkovou motorovou baterií
02.jpg
Pojistka proti zamrznutí O3 senzoru nádobky s vodou od starých baterií RS92,
nebo výfuková hadička
P3202058.JPG
Počáteční standard sezony 2019
P3292262.JPG
Náhrada hořčíkové baterie lithiovou 2 x 9 V
P4012341.JPG
Pouzdro s bateriemi 9 V se do tělesa O3 senzoru vejde jen tak tak

Robby_DG0ROB
Príspevky: 75
Dátum registrácie: 10. Januára 2017, 14:41
Bydlisko: Regensburg

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa Robby_DG0ROB » 6. Apríla 2019, 16:52

Díky za informaci. Všechno to pochopilo.
73 de Robby

Užívateľov profilový obrázok
1tec
Lovič
Príspevky: 239
Dátum registrácie: 14. Marca 2018, 06:59
Bydlisko: Liberec -Rochlice

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa 1tec » 8. Apríla 2019, 06:03

Kdyz to toci motorem na 18V proc ty baterky nejsou mezi sebou spojeny uz na baterii? Zbytecny dva draty a konektor...
A nalevna ma 2x 12.3V .... netoci to tedy pomaleji?

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2021
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa Pazar » 8. Apríla 2019, 07:31

Motorek od pumpy O3 se točí při daleko menším napětí baterie. Součástí motorku je totiž i integrovaný stabilizátor napětí/otáček, aby byl výkon pumpy při všech tlacích a teplotách víceméně konstantní.
Nálevná baterie má naprázdno po aktivaci něco přes 16V a časem by se to napětí zvyšovalo. Ale zatížení motorkem snižuje provozní napětí na cca 12V. Baterka je jen jedna, čili žádných 2 x 12.3 V se nekoná.
Pouzdro na lithiové baterie 2 x 9V je univerzální a někdy se využívá jen jedna z baterek, čili část elektroniky je napájena jen 9 V a je to jednodušší, než ze společných 18 V to zase srážet na 9 V.

Užívateľov profilový obrázok
1tec
Lovič
Príspevky: 239
Dátum registrácie: 14. Marca 2018, 06:59
Bydlisko: Liberec -Rochlice

Re: 3.4.2019 - N0843180 - Praha - 12UTC + O3 6A32732

Príspevok od užívateľa 1tec » 8. Apríla 2019, 10:54

Dekuji za blizssi "vydratovani" O3...
9V paralelene a bude drncet dva dni, hi.

Napísať odpoveď