30.01.2015 - 12z - J3233438 - Praha Libuš + O3

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
r00t
Príspevky: 527
Dátum registrácie: 27. Augusta 2013, 16:22
Bydlisko: Praha 9
Kontaktovať užívateľa:

30.01.2015 - 12z - J3233438 - Praha Libuš + O3

Príspevok od užívateľa r00t » 31. Januára 2015, 02:49

Typ sondy : Vaisala RS92SGPL + ECC Ozon
HW kód : J3233438 + 6A26211
Frekvence : 403.800 MHz
Datum a čas vypuštění : 30.01.2015 11:15z
Místo vypuštění : Praha Libuš
Místo nálezu: 50.234839° 15.612907°

Vítr se opět otočil a páteční ozon měl dopadnout někde u Dvora Králové. Vyrazili jsme pro něj po dálnici na Hradec Králové a na burst čekali u pumpy, východně od Hradce. Sonda stále stoupala až do výšky 35448m. Vypadalo to že se projedeme až někam za Jaroměř, rychlost padání se zpomalovala na 35m/s, padák asi pěkně fungoval…
To všechno ale vydrželo pouhých 40 sekund, potom se sonda utrhla a už nebylo, co by její pád brzdilo. Maximální rychlost byla slušných 138m/s, potom už jí začal odpor vzduchu brzdit. Místo na Jaroměř jsme tak vyrazili na Stěžery a Nechanice, kam vycházelo místo dopadu. Když jsme byli před Nechanicemi, sonda dopadla a signál úplně zmizel, až to vypadalo, že se při dopadu rozbila na kusy.
Dopadla stále vysokou rychlostí 16m/s, naštěstí ale do rozbláceného pole kousek za vesnicí. Jak jsme se blížili, objevil se signál a za chvíli i sonda, kousek od cesty. Padák, jak jsme čekali, samozřejmě nikde.
Při dopadu baterie prorazila ozonovou krabici a sonda se odlepila, ale jinak se zdálo že bahno zmírnilo tvrdý dopad a vnitřek by měl být v pořádku.
Kousek od sondy jsme potom našli jasný důkaz toho, proč se sonda utrhla. Deska plastového stabilizátoru byla ulomená, přesně nad věnováním od Pazara. Potěšilo nás, že alespoň to přežilo. V místě kde byl přivázán stabilizátor se zachytilo trochu latexu z prasklého balonu. Kam doletěl padák se zbytkem sestavy se už asi nikdy nedozvíme, je možné že pokračoval až někam do Polska…
Sondu a všechny zbytky jsme tedy posbírali z pole a potom následovalo důkladné odbahnění a mohli jsme vyrazit na cestu zpátky.

První pohled na místo dopadu. Kousek od cesty, ale bahna dostatek
DSC04687e.jpg
Sonda se do rozbahněného pole pěkně zabořila
DSC04689e.jpg
Nález věnování na stabilizátoru nás potěšil
DSC04684e.jpg
Well, there’s your problem!” – Příčina dnešního rychlého pádu byla rychle odhalena
DSC04686e.jpg
Baterie pro motor čerpadla prorazila dno ozonového boxu
DSC04700e.jpg
Kompletní team s dnešním nálezem
DSC04699e.jpg
Cestou domů jsme se zastavili v rodinném pivovaru v Chlumci nad Cidlinou
DSC04702e.jpg
Graf vertikální rychlosti, utržení sondy je pěkně vidět pod 34km
graf.png

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2029
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 30.01.2015 - 12z - J3233438 - Praha Libuš + O3

Príspevok od užívateľa Pazar » 31. Januára 2015, 08:56

Tentokrát byl vítr příznivý, daleko neměl ozonovku zanést a tak bylo jasné, kdo se vydá na její odlov.
Chtěl jsem ohlášené skupině udělat alespoň trochu radost, tak jsem prohlédl šuplíky a na destičku
aerodynamické brzdy přilepil nějaké konfety a fixkou dopsal jména hledačů.

V připojené fotogalerii se pokouším popsat možné příčiny oddělení sondy od padáku.
Opět se potvrdila užitečnost naší neformální spolupráce s Vámi sondery. Bez Vás bychom
neměli důkazní materiál a nemohli bychom se napříště vyvarovat podobnému problému.
Prílohy
01.JPG
Přestože bylo nutno během přípravy vyměnit nefunkční O3 interface, vše se v termínu stihlo a ozonovka byla připravena v obvyklé konstalaci
02.JPG
V poryvech větru se padák nadouval ještě v plnírně
03.JPG
Start ale proběhl bez problémů, odvíječ fungoval, pouze můj foťák v režimu video přerušil natáčení po pár vteřinách, údajně kvůli baterce, ale ta v tom byla nevinně
04.jpg
V detailu je vidět, že destička byla spojena s odvíječem standardním způsobem
05.jpg
Po obdržení dodávky padáků jsme musely vymyslet spojení mezi destičkou a odvíječem. Destička má v dolní části 3 otvory a nahoře jsou v originále přivázaná spodní očka padákových šňůrek
06.jpg
Pro pevné ukotvení háku odvíječe k destičce bylo nutno přidat další 2 dírky, způsob uzlování se postupně dolaďoval a zjednodušoval
07.jpg
Až z fotky z místa nálezu první letošní ozonovky jsme zjistili, že destička není dvoubarevná, ale na jedné straně je bleděmodrá fólie, kterou tedy již sloupáváme
08.jpg
Přídavné otvory jsem dělal propichováním destičky šroubovákem, ale již 7. ledna jsem si všiml podélné praskliny od dírky ve směru delší strany destičky. V dalších destičkách jsem proto otvor už odvrtával krouživými pohyby šroubováku
09.jpg
Až dodatečně, při prohlížení detailu, jsem si všiml náznaku praskliny od otvoru i v tomto termínu. Byl to ten spouštěcí impuls, který vedl k prasknutí destičky a volnému pádu ozonovky?
10.jpg
Poučil jsem se a příště už konce uzlů nebudu odstřihovat, naopak jeden konec vázací šňůry provléknu horní dírkou a přímo k němu budeme přivazovat šňůrky padáku
11.jpg
Protože získávám data pádové rychlosti z nestandardně paralelně spuštěné MW41, ručně vybírám data jen v kilometrových hladinách. Graf pádu je tedy hrubší, ale i na něm je vidět, že ještě ve výšce 33 km padák brzdil na rychlost 42 m/s, než potom praskla destička. Nebýt toho, jistě by se i tento termín zařadil mezi krásně brzděné pády předchozích úspěšných termínů.

Napísať odpoveď