Typ sondy : Vaisala RS92SGPL + ECC Ozon
HW kód : J3233438 + 6A26211
Frekvence : 403.800 MHz
Datum a čas vypuštění : 30.01.2015 11:15z
Místo vypuštění : Praha Libuš
Místo nálezu: 50.234839° 15.612907°
Vítr se opět otočil a páteční ozon měl dopadnout někde u Dvora Králové. Vyrazili jsme pro něj po dálnici na Hradec Králové a na burst čekali u pumpy, východně od Hradce. Sonda stále stoupala až do výšky 35448m. Vypadalo to že se projedeme až někam za Jaroměř, rychlost padání se zpomalovala na 35m/s, padák asi pěkně fungoval…
To všechno ale vydrželo pouhých 40 sekund, potom se sonda utrhla a už nebylo, co by její pád brzdilo. Maximální rychlost byla slušných 138m/s, potom už jí začal odpor vzduchu brzdit. Místo na Jaroměř jsme tak vyrazili na Stěžery a Nechanice, kam vycházelo místo dopadu. Když jsme byli před Nechanicemi, sonda dopadla a signál úplně zmizel, až to vypadalo, že se při dopadu rozbila na kusy.
Dopadla stále vysokou rychlostí 16m/s, naštěstí ale do rozbláceného pole kousek za vesnicí. Jak jsme se blížili, objevil se signál a za chvíli i sonda, kousek od cesty. Padák, jak jsme čekali, samozřejmě nikde.
Při dopadu baterie prorazila ozonovou krabici a sonda se odlepila, ale jinak se zdálo že bahno zmírnilo tvrdý dopad a vnitřek by měl být v pořádku.
Kousek od sondy jsme potom našli jasný důkaz toho, proč se sonda utrhla. Deska plastového stabilizátoru byla ulomená, přesně nad věnováním od Pazara. Potěšilo nás, že alespoň to přežilo. V místě kde byl přivázán stabilizátor se zachytilo trochu latexu z prasklého balonu. Kam doletěl padák se zbytkem sestavy se už asi nikdy nedozvíme, je možné že pokračoval až někam do Polska…
Sondu a všechny zbytky jsme tedy posbírali z pole a potom následovalo důkladné odbahnění a mohli jsme vyrazit na cestu zpátky.
▼ První pohled na místo dopadu. Kousek od cesty, ale bahna dostatek
▼ Sonda se do rozbahněného pole pěkně zabořila
▼ Nález věnování na stabilizátoru nás potěšil
▼ „Well, there’s your problem!” – Příčina dnešního rychlého pádu byla rychle odhalena
▼ Baterie pro motor čerpadla prorazila dno ozonového boxu
▼ Kompletní team s dnešním nálezem
▼ Cestou domů jsme se zastavili v rodinném pivovaru v Chlumci nad Cidlinou
▼ Graf vertikální rychlosti, utržení sondy je pěkně vidět pod 34km
30.01.2015 - 12z - J3233438 - Praha Libuš + O3
- r00t
- Príspevky: 527
- Dátum registrácie: 27. Augusta 2013, 16:22
- Bydlisko: Praha 9
- Kontaktovať užívateľa:
- Pazar
- Lovič
- Príspevky: 2030
- Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
- Bydlisko: Praha
Re: 30.01.2015 - 12z - J3233438 - Praha Libuš + O3
Tentokrát byl vítr příznivý, daleko neměl ozonovku zanést a tak bylo jasné, kdo se vydá na její odlov.
Chtěl jsem ohlášené skupině udělat alespoň trochu radost, tak jsem prohlédl šuplíky a na destičku
aerodynamické brzdy přilepil nějaké konfety a fixkou dopsal jména hledačů.
V připojené fotogalerii se pokouším popsat možné příčiny oddělení sondy od padáku.
Opět se potvrdila užitečnost naší neformální spolupráce s Vámi sondery. Bez Vás bychom
neměli důkazní materiál a nemohli bychom se napříště vyvarovat podobnému problému.
Chtěl jsem ohlášené skupině udělat alespoň trochu radost, tak jsem prohlédl šuplíky a na destičku
aerodynamické brzdy přilepil nějaké konfety a fixkou dopsal jména hledačů.
V připojené fotogalerii se pokouším popsat možné příčiny oddělení sondy od padáku.
Opět se potvrdila užitečnost naší neformální spolupráce s Vámi sondery. Bez Vás bychom
neměli důkazní materiál a nemohli bychom se napříště vyvarovat podobnému problému.
- Prílohy
-
- Protože získávám data pádové rychlosti z nestandardně paralelně spuštěné MW41, ručně vybírám data jen v kilometrových hladinách. Graf pádu je tedy hrubší, ale i na něm je vidět, že ještě ve výšce 33 km padák brzdil na rychlost 42 m/s, než potom praskla destička. Nebýt toho, jistě by se i tento termín zařadil mezi krásně brzděné pády předchozích úspěšných termínů.