7.11.2014 - 12u - J4134454 - Wien + M10

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
Peter
Lovič
Príspevky: 398
Dátum registrácie: 27. Októbra 2011, 14:26
Bydlisko: Bratislava-Ruzinov

7.11.2014 - 12u - J4134454 - Wien + M10

Príspevok od užívateľa Peter » 30. Novembra 2014, 21:34

Typ sondy : Vaisala RS92-SGPD
HW kod : J4134454
Frekvencia : 405.10 MHz + 403,00 (?)
Datum a cas vypustenia : 7.11.2014 12UTC
Miesto vypustenia : Wien
Nalez : 7.11.2014 17:05L N49.04988, E17.80534

Uplynulo niekolko dni od vypustenia solovej M10 z Viedne a dockali sme sa dalsej. Tentokrat letela v hlavnom termine 12UTC spolu s tradicnou SGPckou. Spociatku sme mali pochybnosti, ci nejde o dva nezavisle lety, pretoze kazda sonda davala inu polohu aj inu vysku. Ale diferencie sa nemenili a po sucasnom burste bolo jasne, ze letia na spolocnom balone. Jupiii, viedensky luster ! To si nenechame uletiet :)

Este pocas vystupu sa mi podarilo (velmi rychlo) prehovorit Radima na spolocnu akciu. Dohodli sme sa, ze sa dopravim do Piestan po vlastnej osi a odtial pojdeme spolocne pre specialnu viedensku zasielku. Cestou som dekodoval polohu M10 na PC polozenom na sedadle. Uz kratko po burste sa ukazalo, ze padak funguje vyborne. Prediktor nakrmeny sirokym intervalom konstant vyratal oblast dopadu v sk/cz pohranici v oblasti Bielych karpat, ale po burste bolo jasne, ze zaleti o poriadny kus dalej.

Posledne data z vysky asi 3km som dekodoval za Trnavou. Absolutne posledne zname data prisli z Danovho QTH z vysky vyse 1300m, ako mi referoval telefonicky Radim, ked som prichadzal do Piestan.
ST2.JPG

Radio sme zapli spontanne (sipka na obrazku) asi 4,5km od poslednej znamej polohy (resp. 6,5km od predpovedaneho miesta dopadu - severny koniec fialovej krivky). Stale som mal naladenu M10 a sondu sme ihned zretelne poculi.Typicke pravidelne bursty su lahko identifikovatelne aj pri slabom signale, ale my sme mali signal dobry a sonda nam hrala - az na zopar vypadkov - az do Bojkovic. Tam sme preladili na SGP-cku kvoli lepsiemu sledovaniu urovne signalu. S-meter ihned vystrelil na plnu vychylku, iba s periodickymi unikmi v zavislosti od rychlosti jazdy. Zdalo sa nam, akoby sonda bola niekde nablizku. Pokracovali sme ZSZ smerom k predikovanemu miestu pristatia, ale signal zacat rychlo slabnut. "Sondu sme asi presli. Musime najst nejake vhodne miesto na zameranie signalu" povedali sme si. Pohlad nam padol na nezalesnene strane nad Bojkovicami. Na konci obce sme sa teda otocili a zamierili prvou odbockou na sever. Prvotne zameriavanie sme urobili este v obci pocas vynutenej zastavky pred zeleznicnym priecestim, ale bez uspokojiveho vysledku: signal bol vsade. Bolo naozaj potrebne najst vyvysene miesto. Za zeleznicou zacala cesta stupat a na vrchole stupania sme nasli miesto s vyhladom na okolie i samotnu obec (cerveny bod na mape):
mapa3.JPG

Tu sa nam konecne zacalo darit. Zachytili sme dominantny signal prichadzajuci z naprotivneho zalesneneho vrchu na vychod od nas. Skusili sme prepnut na kmitocet M10: hrala slabsie, ale smer priblizne suhlasil. Stale sme vsak nevedeli, ako daleko sondy su. Bola uz solidna tma, takze hladat dalsie vhodne miesto na dokoncenie triangulacie by bolo zdlhave. Zapojili sme teda notebook a M10 nam poslala doveryhodnu polohu: 1,4km na VSV od nas. Ostavalo uz len vyriesit navigaciu na dane miesto. Nemali sme ziadne podrobne mapy okolia, iba europsku cestnu siet v turistickej navigacii a niekolko leteckych snimok v cache telefonu. V mape bola zakreslena jedina ciarkovana spojka, cize "nespevnena vozovka" (medzi cervenym bodom a modrym autickom). Ta ale nemusela byt zjazdna, alebo mohla koncit zakazom vjazdu ci zavorou. Ale ked sa na svahu oproti zjavili svetla iduceho automobilu, rozhodli sme sa ist tadial. Cesta bola vysypana strkom a doviedla nas az na krizovatku s neznamou asfaltovou cestou. Tu sme zaparkovali a dalej sli peso po luke az k uzkemu pasu lesa prerasteneho krovinami. Uzkym zvieracim chodnickom sme sa predrali na druhu stranu lesa a konecne lokalizovali SGPcku:
IMG_3558a.JPG
Visela zo stromu vo vyske asi 8 metrov. Ale kde je druha sonda? Signal buracal, ale na strome nevisela, ani nebola padnuta na zemi pod stromom. Sledovali sme napnuty silon z koruny stromu az na zem a BINGO!
M10 bola medzi padakom a papierovym stabilizatorom:
IMG_3559.JPG
IMG_3562.JPG
Takze ziaden luster! Iba tradicna viedenska zostava plus M10 uviazana kratkym spagatom priamo na padak a zaistena priesvitnou paskou o spagat nesuci SGPcku:
IMG_3564.JPG
Asi to nemal byt ani porovnavaci let, iba usetrili balon, vodik a prislusenstvo k M10. Nevadi, pre nas aj tak vzacna korist.

Porobili sme zopar foto, odrezali sme SGPcku a spokojne odpochodovali k vozidlu. Na spiatocnej ceste sme analyzovali priciny silnejsej SGPcky voci M10 (rozdiel vo vyske 8m/1m nad zemou) ale hlavne sirenie signalu na velku vzdialenost: Signal sme zachytili 8 km od realnej polohy sondy. Statna cesta tu lezi vo vyske cez 500m/m, sondy pristali v ca. 400m/m. Medzi oboma bodmi je priama viditelnost. Ak to niekoho zaujima, tu je mapa: http://www.mapy.cz/s/euZ2

Lovu zdar

Napísať odpoveď