22.10.2014 - J4453642 - Viedeň - 00 UTC

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
oldo
Krmič / Lovič
Príspevky: 200
Dátum registrácie: 23. Marca 2014, 12:58
Bydlisko: Vesele pri Piestanoch
Kontaktovať užívateľa:

22.10.2014 - J4453642 - Viedeň - 00 UTC

Príspevok od užívateľa oldo » 22. Októbra 2014, 17:06

Typ sondy: RS92-SGPD
HW: J4453642
Frekvencia: 405.000 MHz
Miesto vypustenia: Viedeň
Dátum a čas štartu: 22.10.2014 01:15 SELČ
Dátum a čas dopadu: 22.10.2014 03:40 SELČ
Dátum a čas nálezu: 22.10.2014 10:37 SELČ
Miesto nálezu: pri obci Merašice
LAT: 48.45942
LON: 17.93988

Tento odlov nebol vopred plánovaný. Došlo k nemu zhodou náhod. Večer sme mali menšiu oslavu a tak sa mi dobre zaspalo, že ma ani
nenapadlo, že nejaká sonda má letieť okolo.
V noci mal doraziť na slovensko studený front z tlakovej níže severne od nás.
Info od SHMU:
Zaujímavé je, že níž je pozostatkom hurikánu Gonzalo, ktorý sa v západnom prúdení presúval z Atlantického oceánu až nad kontinent.
Samozrejme, už nejde o hurikán, ani o tropickú búrku, ale o tzv. mimotropickú tlakovú níž, teda níž bežne sa vyskytujúcu
v našich zemepisných šírkach. Gonzalo je známy hlavne vďaka vyčíňaniu nad Bermudami, kde dosiahol 2. stupeň.

Front k nám na našu meteostanicu v Rakoviciach dorazil okolo 2:25 v noci. Namerali sme maximálnu rýchlosť vetra v nárazoch
80 km/h (21,8 m/s). Ten nárazový vietor ma zobudil. Nakoľko meteorológia je jeden z mojich koníčkov, nenechalo ma to chladným a
prejavy frontu som sledoval z balkóna.
Keď sa vietor trochu upokojil, spomenul som si na sondu. Ako asi ona prežíva vpád studeného frontu. Pozrel som predikciu. Sonda
mala mať dopad až na druhej strane Považského Inovca. Takže nič zaujímavé. Ale čo ma zaujalo bol fakt, že mi má letieť rovno nad
hlavou, tam zmeniť smer a odletieť za kopec. Dobrá príležitosť otestovať antény. Adrenalin (alebo čo to bolo :) ma prebral.
Pozrel som na chat, naťukol sondetracker a overil, že sonda padá podľa plánu. Padák vyzeral byť plne funkčný.
Bola už po burste a vo výške okolo 10km. V 4 aj dačo km mala byť rovno nad mojou hlavou. Takže naštartoval som notebook
a začal sa venovať pokusom. Nebudem písať detaily, to by zasa bol dlhý log. Len spomeniem že keď som ju mal nad hlavou, bola
vo výške cez 3 km a signál bol veľmi slabý. Na obyčajnú magnetku ani nebol dekódovateľný. Ale zasa to je logické.
Intenzita signálu bola ako keď je sonda vo vzdialenosti cez 100km. Dokonca ani smerovkou nebol signál úplne
silný, ako som zvyknutý. Ale naštastie dekódovať sa dal po zapojení zosilňovača.
Tým som si len overil fakt, že anténa na sonde fakt vysiela horizontálne. No ako sa sonda vzďalovala, signal silnel.
Keď bola nad Inovcom, čo je vzdušnou čiarou okolo 10km, bolo už dekódovanie bezproblémové.
Dekódoval som ju asi do 550m výšky, podobne ako Dano.
Tak som si prepočítal, že mala padnúť vertikálne z 550 m na asi 180 a teda mala uletieť približne 1,7 km. Smer takmer rovnaký.
Vychádzalo to južne od Merašíc. V okolí cesty pri družstve. A rovnako to dával aj prediktor. Len ten to na mape blbo počíta,
lebo cieľovú výšku dáva 0 m. Kompenzujem to cez Google Earth. Prediktor spraví kmz súbor a ten otvorím v GE.
Tam je potom presne vidieť, kde je na zemi dopad. Jediná komplikácia pri výpočte dopadu je zoslabenie vetra tesne nad zemou.
Teda tesne myslím posledných pár 100m nad zemou. Tam sa zvykne vietor spomaliť. Záleží od terénnych prekážok.
A s tým ALADIN nevie kalkulovať. Len pre info, z ALADINA beriem údaje o profile vetra v rôznych výškach.
Na fóre mi om5ja dal povolenie na odlov v jeho revíri. Tak som si naplánoval trasu a šiel spať.
Ráno sme vyrazili niečo po 9. hodine. Lialo jak z krhly. Pršiplášť som mal, ale zabudol som na gumáky. Našťastie dcéra mala, tak
som ju dopredu oboznámil čo ju potenciálne čaká.
K Merašiciam sme sa blížili od Hlohovca, teda z juhu. Modrá šípka. Magnetku som už mal na streche.
Obr1.jpg
Mapka
V bode 1 je kopček, kde som skúšal či náhodou sonda nehrá. Nič. Tak sme pomaly pokračovali miernym klesaním do Merašíc na predpokladané
miesto dopadu. Niekde v bode 2 som zrazu objavil niečo červené na kríkoch na pravej strane cesty pri družstve. Bolo to do 300m pred nami.
Dole pod kopcom bola zatáčka vľavo a presne na tých kríkoch oproti svietilo niečo červené, takže to bolo vidieť z ďaleka.
Sondu stále nebolo počuť. Ale bral som to už športovo, lebo sonda mala hrať už dobrých 10 hodín.
Keď sme sa priblížili, nechcel som veriť svojim očiam. Dokonca ani ostatná posádka auta. Bol to padák. Nanešťastie sa tam nikde nedalo
zastaviť, musel som ísť dole do dediny sa otočiť. Takže prvá foto až po ceste naspäť. Potom dlhšie nešlo žiadne auto, tak som sa ešte
raz otočil a pofotil. Vtedy som zbadal aj sondu. Bola na ľavej strane, v poli. Našťastie pole bolo po pokosenej ďateline. Takže nebolo
tak rozmočené, resp. držalo vcelku pokope, dalo sa tadiaľ kráčať.
Ale zasa bol problém sa tam odparkovať. Popri ceste boli jarky, zem rozmočená, hrozilo riziko zapadnutia.
Musel som ísť až dole na začiatok dediny. Odlov sondy prebehol štandardne. Zapísanie polohy, pofotenie, pobalenie a odchod.
Ten padák tam bol dosť slušne zamotaný. Takže bolo to zaujímavé to tam v pršiplášti odmotávať pričom okolo mňa jazdili kaminony a autá
a statočne prskali vodu.
Ale chcel som zažiť aj odlov v daždi. No zasa mi hore zrejme niekto pomohol, nakoľko to bol fakt papučový odlov.
Padák sa dal zobrať aj cez okno z auta. Sonda bola na druhej strane cesty asi 20m v poli. Ale lanko bolo pri ceste zamotané do zeliny,
takže to tiež bolo možné dočiahnuť a sondu si pritiahnuť. Akurat by bolo treba otvoriť na aute dvere, cez okno by to nešlo :)
Takže sonda padla do poľa, padák preletel cez cestu na druhú stranu do kríkov. No a prvé auto preseklo šnúrku, pričom so sondou šklblo.
V GPS anténe a vlastne na celom vrchu sondy bola slušná kopa blata so zamotanou ďatelinou. Teplotné čidlo poškodené. GPS anténa
mierne deformovaná. Viď foto.
Nádržky na vodu boli plné. Meral som napätie batérií pri ešte pripojenej sonde. Mali 1,5 V. Čiže sonda úplne hluchá.
Po odpojení hneď vyskočilo na 6,5 V. Po pár minútach som baterku znovu pripojil. Napätie hneď padlo na asi 2,5 V, sonda sa ani nerozbehla.
A rýchlo klesalo na pôvodných 1,5 V. Čiže zrejme vybíjacia charakteristika nebude lineárna. Keď napätie padne na asi polovičnú hodnotu,
začne prudko stúpať impedancia, tým klesať prúd, lenže pri konštatnej záťaži tým pádom klesne napätie. Až sa to celé vypne.
Ale to si ešte overím pri ďalších sondách.
Obr2.jpg
Takto bolo vidieť z diaľky padák od Merašíc smerom na juh
Obr3.jpg
Bližší detail
Obr4.jpg
Tu je vidieť aj kus balóna. Fotené je to z auta, takže sú tam odrazy palubovky
Obr5.jpg
A pohľad vľavo od padáka. Na poli vidieť sondu
Obr6.jpg
Tu som už pri sonde, lanko končí až pri ceste v tej zeline. Tam bolo preseknuté
Obr7.jpg
Ešte záber s prechádzajúcim nákladiakom
Obr8.jpg
Sonda
Obr9.jpg
Sonda zhora
Obr10.jpg
Detail sondy s namotanou ďatelinou. Teplotné čidlo bolo poškodené. GPS anténa pokrčená
Obr11.jpg
A detail padáka s balónom pri ceste

loufasek

Re: 22.10.2014 - J4453642 - Viedeň - 00 UTC

Príspevok od užívateľa loufasek » 24. Októbra 2014, 14:28

ten provazek pretnula ta tatrovka?

Užívateľov profilový obrázok
oldo
Krmič / Lovič
Príspevky: 200
Dátum registrácie: 23. Marca 2014, 12:58
Bydlisko: Vesele pri Piestanoch
Kontaktovať užívateľa:

Re: 22.10.2014 - J4453642 - Viedeň - 00 UTC

Príspevok od užívateľa oldo » 24. Októbra 2014, 17:40

Nie. To som dal len na ukážku. Tú šnúru muselo pretrhnúť nejaké auto alebo nákladiak hneď po dopade, keďže bolo natiahnuté cez cestu. Čiže ešte skoro ráno.

Napísať odpoveď