16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

GElog, príspevky do GElogu, nájdené sondy...
Napísať odpoveď
Užívateľov profilový obrázok
tetrix
Krmič
Príspevky: 126
Dátum registrácie: 12. Decembra 2013, 17:41
Bydlisko: Praha Žižkov

16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa tetrix » 17. Septembra 2014, 23:31

DSCF5791_edit.jpg
Typ sondy : Vaisala RS92-SGPW
HW kód : K0823332
Frekvence : 402.15 MHz
Datum a čas vypuštění : 16.9.2014 13:15 SELČ
Místo vypuštění : Zadar
Místo přistání : louka na západním okraji obce Vukšic, N43.969330, E15.700377, 123m n.m.

Čas přistání : 15:03SELČ
Čas nálezu : 15:28SELČ
ge_mapa_K0823332.jpg
Pokusy o ulovení této exotiky během krátké dovolené na ostrově Vir v červnu bohužel nevyšly, jelikož sondy létaly hodně daleko na východ a končily v neprostupném terénu pohoří Velebit nebo až v sousední Bosně a Hercegovině. Zadarské sondy létaly v té době také v nepravidelných časech, stalo se, že neměly funkční GPS...
Během nynějšího zářijového výletu jsem si tedy nenechal ujít možnost repete. Při prvním pokusném trackování mě překvapilo, že nyní létají na minutu přesně v 13.15 a 01.15 a jsou již z nové K série. Údiv ještě zesílil, když jsem po nálezu sondy zjistil dle černého ventilu v hrdle balónu, že v Zadaru instalovali i vaisalí Autosonde systém automatického vypouštění.

Predikce na dnešní den slibovala, že jadranský mistrál, který doposud sondy zaháněl až 100km JV směrem, trochu poleví a sonda skončí v rozumné dosažitelné vzdálenosti cca 60km od nás. Jelikož i předchozí predikce vycházely vcelku přesně, vydali jsme se s kamarádem Robertem na lov zhruba 30 minut po vypuštění sondy. Mobilní trackování probíhalo z počátku zcela bez problémů a my jeli po prázdné silnici č.56 od zadarského letiště Zemunic, kde se sondy vypouštějí, směrem na město Benkovac. Za Benkovacem začíná dlouhé úrodné údolí, které se velmi liší od okolní vyprahlé krajiny, kterou z většiny tvoří neprostupná "buš" plná keřů, kamení a hustého podrostu. Údolí je plné vláhy, která sem stéká z jižních kopců i severních hor masivu Velebit a krajina je zde obdělávaná. Nachází se zde samá políčka, louky, vinohrady, olivové sady a s nimi i polní přístupové cesty. Jsou sice o poznání drsnější než ty naše české, ale dá se jimi alespoň projít, když už ne projet a dostat se tak pohodlně k potenciálnímu místu dopadu, na rozdíl od buše plné hadů všude kolem. Bylo velkým štěstím, že dnešní predikce si vybrala právě toto místo. Horší však bylo, že po burstu byly v signálu drastické úniky s periodou 1/3s, což téměř zcela znemožnilo dekódování. Občas pouze naskočila alespoň výška dle tlaku, ale GPS se dekódovala již jen zcela výjimečně a zcela se špatnými souřadnicemi. Pomalu jsme se začali obávat nezdaru, jelikož situace se nezlepšila ani po propadu tropopauzou... Pokračovali jsme na původní predikované souřadnice, neboť predikce vycházely velmi přesně a mohli bychom sondu dohledat podle signálu, pokud nedopadne na nějaký kámen či kus skály. Spolu se sílícím signálem a snižující se výškou sondy se konečně GPS signál začal částečně dekódovat a dostali jsme první validní polohu v cca 7km nad zemí. Bylo rozhodnuto, pro sondu se lépe dostaneme z jižní silnice, která vedla téměř rovnoběžně se severní silnicí č.56, po které jsme kopírovali naše údolí.

Polní cesta, značená i v navigaci TomTom napříč údolím však nebyla průjezdná, zvolil jsem tedy objízdnou trasu cca 7km po asfaltce, čímž jsme se dostali sice oklikou, ale velmi blízko předpokládaného dopadu. Ten se nakonec potvrdil na okraji zemědělské vesnice a dle satelitních snímků se zdálo, že sonda skončila na okraji olivového háje. Hned za vesnicí byl výjezd, na kterém jsem chtěl dle GE ověřit naši polohu vůči posledním dekódovaným souřadnicím, avšak jakmile jsem zastavil, viděl jsem dole pod silnicí na zelené louce cosi netradičně bílého a světlého. Na nic jsme nečekali a vydali jsme se rovnou prozkoumat tento objekt, který se nesporně jevil naším cílem. Signál sice příliš nesílil, ale to bylo způsobeno tím, že anténa byla zabořená hluboko do trávy. Nejdříve jsme našli zbytky balónu a podle provázku samotnou sondu, která byla v suchém travním porostu zabořená opravdu hluboko tak, že skoro nebyla vidět.

Proběhlo oslavení tohoto exotického nálezu, fotodokumentace a sbalení úlovku. Poté ještě bylo třeba opatrně projet autem zpět po kamenité polní cestě a vydat se na zpáteční cestu ještě se zastávkou u překrásného sladkovodního jezera Vrana, které je spojené s mořem uměle vykopaným kanálem.

Sonda dopadla rychlostí 14,9m/s, z balónu zbyl jen menší chuchvalec. Čidla byla nepoškozená díky měkkému dopadu a překvapením byla vodní baterka, kterou jsem našel uvnitř SGP poprvé (i když Prostějov je blíž :) Zajímavý byl ventil v hrdle balónu svědčícím o systému Autosonde a z tohoto důvodu jsme se byli ještě projet kolem letiště Zemunik (bývalého vojenského letiště, ze kterého se stalo letiště civilní a zůstala sousední vojenská základna), zda nelokalizujeme přímo místo vypouštění.
DSCF5789_edit.jpg
zbytky balónu byly vidět z velké vzdálenosti již od silnice
DSCF5787_edit.jpg
sonda skončila hluboko v suché trávě
DSCF5794_edit.jpg
vše již pěkně pohromadě
DSCF5796_edit.jpg
pohled od hlavní silnice, kde jsme spatřili zbytky balónu
DSCF5797_edit.jpg
panorama celého krásného údolí
DSCF5798_edit.jpg
nejenom zmije nám hrozily... :)
DSCF5803_edit.jpg
jezero Vrana jako zakončení dnešního sonderského výletu

Užívateľov profilový obrázok
Zaky
Príspevky: 379
Dátum registrácie: 23. Septembra 2012, 15:05
Bydlisko: Praha Kobylisy JO70FD, dále Praha Chodov a Kostelec nad Černými lesy

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa Zaky » 18. Septembra 2014, 06:06

Gratuluji k velice nevšednímu úlovku. Vzhledem k SGPW variantě sondy nebudou vypouštěny z automatu, tu baterku musí těsně před startem někdo připravit. SGPA vypouštěné z Meiningenu mají AA baterie a z venku přístupný vypínač, kterým automat sondu zapne, s vodníkem to nepůjde. Lindenberg také používá automatové plnící ventily, ale sondy vypouštějí ručně, myslím, že to bude z důvodu snazší manipulace, obsluha nemá možnost balón špatně zavázat. Další zajímavostí je, že automatové balóny, co jsem viděl (Meiningen, Lindenberg), měly vždy uvnitř bílý padák, ten tady zdá se chybí.

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2030
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa Pazar » 18. Septembra 2014, 08:35

Nabízí se několik vysvětlení zajímavých zjištění. Já jsem se s první Autosondou setkal před cca 15 lety ve Finsku, která stála na pobřeží, západně od Helsinek. Tehdy se pouštěly sondy RS80 a automatka dokázala její nálevnou hořčíkovou baterii nalít a zprovoznit. A nebyla to první varianta, ta měla jen karusel na 12 sond, tato už byla pro 24. Zda může dnes existovat moderní verze Autosondy, která by obsloužila i SGPW, to netuším. Kromě použití nafukovacích ventilů, může svědčit o použití automatického vypuštění v Zadaru i dodržování startovních časů, které jednoznačně zajišťuje SW řídícího počítače.

Obrázky vznikly oskenováním klasických fotek, to bylo vyfotografováno ještě v době svitkových filmů ;)
Prílohy
Autosonde1.jpg
Autosonde2.jpg

Užívateľov profilový obrázok
Zaky
Príspevky: 379
Dátum registrácie: 23. Septembra 2012, 15:05
Bydlisko: Praha Kobylisy JO70FD, dále Praha Chodov a Kostelec nad Černými lesy

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa Zaky » 18. Septembra 2014, 09:08

Jestli automatka dokáže nalít baterku v SGPW nám může pomoci objasnit jedině Tetrix detailním vyfocením bateriového krytu. Pokud bychom akceptovali, že baterka může být v sondě po dobu připravenosti sondy v automatce rozbalená a připojená k sondě, zbývá zodpovědět otázku, jak by automatka baterku nasazenou na sondě zalila a přebytečnou vodu opět vylila a neutopila při tom elektroniku. V plastu bateriového prostoru mají SGPD i SGPL takový výstupek, pokud je u SGPW tento výstupek děravý, mohlo by nalití proběhnout přes něj. Vzhledem k tomu, že Lindenberg s automatkovým ventilem pouští obyčejné SGPD, které automat určitě zapnout nedokáže, protože by musel nasadit konektor a zaklapnout kryt baterek, předpokládám, že v Zadaru automatka taky nebude.

Užívateľov profilový obrázok
Pazar
Lovič
Príspevky: 2030
Dátum registrácie: 16. Februára 2012, 07:42
Bydlisko: Praha

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa Pazar » 18. Septembra 2014, 10:04

Samozřejmě to jsou jen spekulace, ale automatickou aktivaci vodních baterií zvládala Vaisala již před 25 lety. Tehdejší generace sond RS80, i pozdější RS90, měly jen hořčíkové baterie a Autosonde jejich automatickou obsluhu zajišťovala. Sice nemám osobní zkušenost s variantou SGPW, ale kryt baterie má otvor. V karuselu automatky RS92 vždy leží složené, zaklaplé, s baterkou vespod, takže dolů směřuje i onen větrací otvor. Tím by se také dalo patřičné množství vody napumpovat a po aktivaci nechat zbytek odtéci. Také za letu tento otvor ve spodní části bateriového krytu dokáže prostor baterie patřičně odvodnit i odventilovat vzniklou páru.

P.S. Otvor v bateriovém krytu zůstal zachován i u verzí SGPD a SGPL, i když je u nich možná zbytečný?

Užívateľov profilový obrázok
tetrix
Krmič
Príspevky: 126
Dátum registrácie: 12. Decembra 2013, 17:41
Bydlisko: Praha Žižkov

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa tetrix » 18. Septembra 2014, 12:52

Myslím si, že na zadarské sondážce se něco od června změnilo, ale jestli je to Autosonde těžko říct, u letiště se mi jej najít nepovedlo, ale neobjížděl jsem ho celé, nejvíc mě překvapily ty naprosto přesné časy vypuštění, jelikož ještě v červnu byly sondy vypouštěny na balkánský způsob +- 30 minut... :)
Dírka na zadní straně je, viz. foto:
DSCF5818_edit.jpg
detail krytu baterie zespodu s dírkou
DSCF5817_edit.jpg
detail baterie zvrchu

Užívateľov profilový obrázok
Jenda
Príspevky: 71
Dátum registrácie: 28. Októbra 2011, 17:49
Bydlisko: Hodonínsko

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa Jenda » 18. Septembra 2014, 14:03

Chtěl bych se přidat do debaty, sondy z Linzu jsou tuším taky vypouštěny automaticky a používají se tam SGPW, takže také nalévací baterie - vycházím z Petrova logu zde: viewtopic.php?f=9&t=526&hilit=linz , a mimo to jednu ulovenou sondu z Linzu také vlastním. Čili systém pro automatické vypuštění sondy může tyto baterie také používat - dírkou v krytu baterie se zřejmě naplní vodou, která se po nějaké době nechá vytéct a sonda může letět. Taková je teda moje úvaha na toto téma :-)

Užívateľov profilový obrázok
Zaky
Príspevky: 379
Dátum registrácie: 23. Septembra 2012, 15:05
Bydlisko: Praha Kobylisy JO70FD, dále Praha Chodov a Kostelec nad Černými lesy

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa Zaky » 18. Septembra 2014, 15:32

Tetrix: můžeš ještě vyfotit polystyren kolem baterky zezadu? Jestli tedy nafouknutá baterka v polystyrenu půjde z plastu nedestruktivně vyndat. Předpokládám, že dírka v plastu navazuje i na dírku v polystyrenu.
Jenda: Byl u sondy z Linzu padák v balónu, nebo vně? Předpokládám, že padák vně by v automatce mohl dost hrozit zamotáním.

Užívateľov profilový obrázok
OE6PWE
Krmič
Príspevky: 40
Dátum registrácie: 3. Augusta 2013, 20:33
Bydlisko: (AUT) Pirching am Traubenberg

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa OE6PWE » 18. Septembra 2014, 17:50

The launcher in Linz is the same as in Graz. http://www.funkstammtisch.at/joomla/ind ... 9&Itemid=6
Maximum 2 Vaisala Sondes are inserted. In the hole of the battery cover is a hose plugged and then the battery is filled with water.

Process: The equigment will inserted after calibrating in the launcher. The next day starts the meteorologist the start sequence on the PC then the balloon will be filled and the water runs into the battery life about 15min on the software kalibritionsdaten again be compared if everything is ok, the start button is pressed the lid opens and the Vaisala flies in the sky. If there are any problems the second probe is started the same expiration.

Užívateľov profilový obrázok
OE6PWE
Krmič
Príspevky: 40
Dátum registrácie: 3. Augusta 2013, 20:33
Bydlisko: (AUT) Pirching am Traubenberg

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa OE6PWE » 18. Septembra 2014, 17:54

Launcher Linz,Innsbruck and Graz supported from Austrocontrol.
Start is manually by meteorologists between 3h and 5h

Užívateľov profilový obrázok
Zaky
Príspevky: 379
Dátum registrácie: 23. Septembra 2012, 15:05
Bydlisko: Praha Kobylisy JO70FD, dále Praha Chodov a Kostelec nad Černými lesy

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa Zaky » 18. Septembra 2014, 18:17

Thank you for explanation, I´ve never seen this launcher. As we can see, parachute is outside the baloon and we understand now, why these stations still use SGPW radiosondes. What is still not so clear, why Lindenberg uses autolauncher valves on baloons together with SGPL sondes. I don´t expect autolauncher is able to connect battery or store deactivated sondes with batteries connected and activate them before start.

Užívateľov profilový obrázok
tetrix
Krmič
Príspevky: 126
Dátum registrácie: 12. Decembra 2013, 17:41
Bydlisko: Praha Žižkov

Re: 16.9.2014 - 12U - K0823332 - Zadar

Príspevok od užívateľa tetrix » 19. Septembra 2014, 12:47

V plastu je zevnitř dírka ještě s krátkou vodící trubičkou, která přesně zapadá do většího otvoru v polystyrenu, viz. foto.
DSCF5819_edit.jpg
SGPW detail

Napísať odpoveď